«دلارام» دختر پناهجوی مبتلا به سرطان در کانادا درگذشت

در سایت کمپین دفاع از زندانیان سیاسی آمده است که دلارام پسندیده، دختری که سال ۱۳۹۶ به همراه پدر، مادر و برادرش به عنوان پناهجو به ترکیه رفته‌بودند و در نهایت با تلاش و اطلاع رسانی در خصوص بیماری سختی که به آن دچار شده‌بود، به کانادا رسید، اما به دلیل ابتلا به نوعی سرطان جان خود را از دست داد.
دلارام شامگاه پنجشنبه ۲۵ مهرماه ۹۸ پس از تلاش بسیاری از فعالان پناهجویی در خصوص اطلاع‌رسانی از وضعیتش به همراه خانواده‌اش از ترکیه به کانادا اعزام شد و بلافاصله در بیمارستانی در شهر تورنتو بستری شد و مراحل درمانی خود را آغاز کرد، اما پزشکان همان روزهای اول آغاز درمان گفته‌بودند که خیلی دیر اقدام شده و احتمال درمان او به شدت کم است.
روز یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸، یکی از دوستان او خبر داد که دلارام پسندیده شب گذشته در بیمارستان جان خود را از دست دادهاست.
او پیش از انتقال به کانادا در بیمارستانی در شهر آنکارا با بیماری سرطان در حالی دست و پنجه نرم می‌کرد که پس از قبولی در مصاحبه سازمان ملل متحد به همراه خانواده مدتها در انتظار انتقال به کشور سوم بودند.
طی این مدت تلاش بسیاری برای اطلاع از وضعیت او صورت گرفته‌بود و بارها در توییتر در این خصوص اطلاع رسانی شده‌بود. حتی یک درخواست الکترونیکی برای کمک به وی تشکیل شده‌بود.
یک منبع مطلع به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی می‌گوید: «درست است که مراحل اعزام خانواده دلارام به کانادا از طریق سازمان ملل و یاری بخش کشوری در ترکیه صورت گرفت، اما اگر زودتر این اقدام صورت گرفته‌بود، احتمال اینکه درمان شود و به زندگی بازگردد خیلی بیشتر بود.»
پیش از این دوستان و خانواده خانم پسندیده از بسیاری از سازمانهای دولتی و خصوصی کمک خواسته‌بودند، اما در نهایت سازمان ملل به دلیل وضعیت خاصی که این بیمار داشت و اطلاع رسانیی که در خصوص وضعیت خاص او صورت گرفته‌بود، به این پرونده رسیدگی کرد.