تهدید علی خامنه ای علیه مردم قیام کرده عراق: “اعتراض‌ها را کنترل کنید”

علی خامنه‌ای که در جریان موج نخست اعتراض‌ها در عراق (قبل از اربعین) به یک هشدار توییتری اکتفا کرده و گفته بود، دشمنان بدانند اتحاد ملت ایران و عراق دلی و جانی است، با ادامه اعتراض‌ها و گسترده‌تر شدن آن، به مقامات بغداد هشدار داده مراقبت ناامنی‌ها باشند. رهبر حکومت اسلامی همان دلایلی را برای اعتراض‌های مردمی در عراق برشمرده که در مورد اعتراض‌ها در ایران مطرح می‌کند: توطئه و نفوذ خارجی که در اینجا به طور مشخص به آمریکا، سرمایه سرویس‌های اطلاعاتی غربی و به گفته او کشورهای مرتجع منطقه اشاره شده است.
مردم عراق از نهم مهرماه سال جاری در اعتراض به فساد حکومتی، بیکاری و وضعیت معیشتی و کمبود خدمات به خیابان‌ها آمدند و دولت عادل عبدالمهدی باوجود معرفی بسته‌های اصلاحاتی به منظور افزایش خدمات رفاهی و اجتماعی، هنوز نتوانسته معترضان را راضی کند. در جریان اعتراض‌ها بیش از ۲۴۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح و بازداشت شده‌اند، اما همچنان به مطالبه خواسته‌های خود ادامه می‌دهند.

شعار سرنگونی رژیم که از بغداد، کربلا و نجف به گوش می‌رسد، برای مقامات در تهران آزار دهنده است. این شعار یادآور گذشته‌ای نه چندان دور در ایران است که حکومت پهلوی را پس از ۵۳ سال سرنگون کرد. از همین رو علی خامنه‌ای و بازوهای رسانهای و عملیاتی‌اش در روزنامه کیهان و سپاه قدس می‌کوشند، با ترغیب دولت‌ها در عراق و همچنین لبنان به سرکوب معترضان، صحنه تن دادن آنها به خواست مردم را از مقابل چشمان مردم ایران محو کنند.

قبل از اینکه خامنه‌ای در روز چهارشنبه نگرانی جدی خود را آشکار کند، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در یادداشتی خواستار تسخیر سفارتخانه‌های آمریکا و عربستان در عراق شده بود. اقدامی مشابه آنچه دانشجویان خط امامی ۴۰ سال پیش و لباس شخصی‌های امروزی در مورد سفارت‌های آمریکا، بریتانیا و عربستان انجام دادند و مردم ایران همچنان در حال پرداخت هزینه‌های سنگین ناشی از آن هستند.

از سوی دیگر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در دو جبهه عراق و لبنان می‌کوشد دامنه اعتراض‌های مردمی را کنترل کند. اعتراض‌هایی که باوجود مداخله گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت حکومت اسلامی مانند حشدالشعبی در عراق و حزبالله در لبنان، همچنان ادامه دارد.

گزارش آسوشیتدپرس که روز گذشته منتشر شد، حاکی از آن است که سلیمانی روز پس از آغاز اعتراض‌ها در عراق، شبانه به منطقه سبز بغداد رفته و با گروهی از مقامات عالی رتبه امنیتی در این کشور ملاقات کرده است.

سلیمانی در این نشست محرمانه به مقامات عراقی می‌گوید، ایران سابقه کنترل چنین اعتراض‌هایی را دارد و می‌داند چگونه با معترضان برخورد کند. احتمالا اشاره او به اعتراض‌ها در جریان انتخابات بحث‌برانگیز ۱۳۸۸ و سپس اعتراض‌های مردمی در دیماه ۱۳۹۶ است که اغلب شهرهای ایران را فراگرفت.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، پس از این جلسه برخورد خشن نیروهای امنیتی و گروه‌های شبه‌نظامی عراق با معترضان افزایش یافت و تک‌تیراندازهایی که هنوز روشن نیست به چه گروهی تعلق داشتند، دهها نفر از معترضان را در ناحیه سر و سینه هدف قرار دادند.

این در حالی است که در همان روز نخست اعتراض‌ها در عراق، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در گفتگو با شبکه تلویزیونی فونیکس چین به قراردادی اشاره می‌کند که سپاه پاسداران برای کمک‌های مستشاری، تسلیحاتی و تجهیزاتی با عراق دارد. گروهی از معترضان عراقی نیز در واکنش به همین نفوذ، علیه حکومت اسلامی و مقامات عالی‌رتبه آن شعار می‌دهند و دانشجویان نیز خطاب به مقتدی صدر، روحانی برنفوذ شیعه که اخیرا از سفر به ایران بازگشته می گویند، فریب نمی‌خورند!

حکومت اسلامی از سویی به دنبال حفظ نفوذ منطقه‌ای خود از طریق از از دست ندادن موقعیت استراتژیک در عراق و لبنان است و از سوی دیگر نمی‌خواهد با به نتیجه رسیدن اعتراض‌های مردمی در این دو کشور، امید به توانایی برای ایجاد تغییر در بین مردم ایران جانی دوباره بگیرد. تلاش برای تحقق این هدف، خواسته یا ناخواسته ابعاد نفوذ حکومت اسلامی و بسط ایدئولوژی انقلابی‌اش را عیان‌تر می‌کند و همین روند معدود کشورهایی در منطقه که هنوز به صف دشمنان تهران ملحق نشده‌اند را رو در روی حکومت اسلامی قرار می‌دهد.

مشارکت شش کشور عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و قطر در تحریم‌های جدید خزانه‌داری آمریکا علیه شبکه تامین مالی تحت کنترل بانک‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با حزب‌الله در ایران، گواهی بر این مدعا است. تحریم‌هایی که همزمان با ترغیب مقامات عراقی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به کنترل معترضان، اعلام شد.

این نخستین اقدام تحریمی است که مرکز «هدف‌گیری تامین مالی تروریست» در ریاض، در این سطح گسترده انجام می‌دهد. مرکزی که امارات متحده عربی، عمان، بحرین و کویت نیز عضو آن هستند.

منبع: سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، نج شنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ برابر با ۳۱ اُکتُبر ۲۰۱۹