ادعای کشف ذخایر عظیم نفتی به قصد فریب مردم در آستانه نمایشی به نام انتخابات

حسن روحانی ادعا کرده است که شرکت ملی نفت ایران یک میدان جدید نفتی با ذخیره ۵۳ میلیارد بشکه نفت کشف کرده است. چنین ادعایی اگر درست باشد به معنی تحولی عظیم در توانایی بالقوه اقتصادی ایران است. اما اگراین ادعا را با موارد مشابه اکتشافات نفتی اخیر مقایسه کنیم به درستی آن شک می‌کنیم. کشف میدان نفتی در گینه با پیش‌بینی ۶ میلیارد بشکه توسط شرکت نفتی اکسون و کشف شرکت انرژی سیلس با ۱۰ میلیارد بشکه در آلاسکا نشان می‌دهد که رقم ۵۳ میلیارد بشکه معقول بنظر نمی‌رسد.

بنظر می‌رسد گزافه گویی کشف میدان نفتی با چنین ذخیره نفتی عظیم که در صورت واقعی بودن چشم انداز وضعیت اقتصادی ایران را متحول می‌کند، ادعایی مبالغه آمیز برای ایجاد امیدواری و جلب حمایت جامعه در آستانه انتخابات است.

غیر واقعی بودن ادعای حسن روحانی به حدی بود که چند روز بعد زنگنه وزیر نفت، ادعای رئیس جمهور را تعدیل و رقم ذخیره نفتی را از ۵۳ میلیارد ابتدا به ۲۲ میلیارد کاهش داد و در نهایت اذعان داشت که بر اساس نسبت بازسازی ۱۰ درصد، تنها ۲٫۲ میلیارد بشکه نفت از میدان نفتی جدید حاصل خواهد شد که به مراتب از مقدار ادعایی حسن روحانی کمتر است، اگرچه با وضعیت کنونی این ذخیره نفتی چندان شانسی برای ورود به بازار ندارد.

منبع: Forbes.com – November 12th, 2019
ترجمه و تنظیم از خبرگاه