مخالفت با تمامیت رژیم اسلامی مسلط بر ایران یا تظاهرات علیه گران شدن بنزین؟

در شهرهای مختلف ایران ایران مردم بخاطر گران شدن بهای بنزین توسط دولت دست به تظاهرات زده بودند. به گزارش خبرگزاری حکومت ایران بنام ایسنا دیشب در شهر سیرجان در جنوب ایران یک نفر کشته شده است. اما در رسانه های اجتماعی ویدیوهائی پخش شده اند که نشان می‌دهد نیروهای انتظامی بسمت تظاهر کنندگان شلیک می‌کنند.

اگرچه تظاهرات در آغاز علیه گران شدن بهای بنزین بود اما حالا به تظاهرات گسترده ای علیه رهبری سیاسی تبدیل شده است. ویدیوهای پخش شده در رسانه های اجتماعی شعار “مرگ بر روحانی” شنیده می‌شود که منظور رئیس جمهور اسلامی ایران است.

موسسi “نتبلاکس” (Netblocks) که یک “ان جی او” (NGO) اروپائی و کارش رصد سانسور در اینترنت و اندازه گیری آن است می‌گوید که ساعاتی پیش بخش عظیمی از اینترنت و خط‌های تلفن موبایل در ایران قطع شده است. این موسسه در تویتی نوشته است: “اطلاعات جمع آوری شده نشان می‌دهند که در حال حاضر ترافیک اینترنتی در ایران به ٧ درصد وضعیت معمولی کاهش یافته است.”

یکی از آکتیویست‌های معروف ایرانی بنام مسیح علی‌نژاد در تویتی نوشته است: “مردم ایران از ٤٠ سال استبداد، اقتصاد فروریخته و در تحریم خسته شده اند. در این میان رژیم اسلامی ایران بی رحمانه روی تظاهر گنندگان آتش گشوده است.” مسیح علینژاد در ویدیوئی که پخش کرده نشان می‌دهد چگونه مردم تصویر خمینی، پایه کذار حکومت اسلامی را به آتش می‌کشند . علی‌نژاد نوشته است: “اینکه مردم شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده اند نشان می‌دهد که منظور حکومت اسلامی ایران است و نه گران شدن بنزین که تنها یک بهانه بوده است. مردم از دیکتاتوری و فساد ناشی از حکومت مذهبی و ایدئولوژیک که برای ایجاد جنگ در منطقه پول خرج می‌کند خسته شده اند.”

منبع: سایت رادیو تلویزیون کشوری هلند (NOS)، ١٦ نوامبر ٢٠١٩
ترجمه و تنظیم از خبرگاه