انبوه تظاهرات در پراگ علیه نخست وزیر چک

بیش از ٢٠٠ هزار نفر چک به خیابان آمده و علیه نخست وزیر آندرِی بابیس (Andrej Babis) که متهم به، از جمله، سوءاستفاده از مقامش است تظاهرات می‌کنند. در ماه ژوئن گذشته تظاهرات مشابهی در پراگ علیه بابیس برگزارشده بود که بزرگترین تظاهرات بعد از انقلاب سال ١٩٨٩ نام گرفت. در آن زمان تخمین زده شده بود که حدود ٢٨٠ هزار نفر در آن شرکت کرده بودند. در روزهای پایانی هفته جاری مردم چک از قیام خود که ٣٠ سال پیش بدون خشونت انجام گرفت یاد می‌کنند. قیامی که به رژیم کمونیستی در کشورشان پایان بخشید.

مردمی که اینک به تظاهرات روی آورده اند معتقدند که نخست وزیر بابیس بعنوان رهبر سیاسی حق ندارد تصمیماتی بگیرد که در خدمت امپراتوری خصوصی او باشد.

پیش از اینکه بابیس وارد کار سیاسی شود میلیاردری بود که در بخش‌های کشاورزی، رسانه ها و شیمیائی فعالیت اقتصادی می‌کرد. حالا او متهم به این است که در نخصیص سوبسیدهای اتحادیه اروپا به کشور چک سوءاستفاده و تقلب کرده است.

اپوزیسیون چک مدتهاست که خواستار کناره گیری او می‌باشد، اما نخست وزیر بابیس، که لقب “بابیسکُنی” (اشاره به برلوسکُنی) به او داده شده، اتهامات را رد کرده و گفته است قطعا قصد برکناری از مقامش را ندارد.

منبع: سایت هِت پَرول (Het Parool) روزنامه پر تیراژ هلند
ترجمه و تنظیم از خبرگاه