جو امنیتی شدید در دانشگاه‌ها در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو

مقام‌های حکومت اسلامی با نزدیک شدن روز دانشجو(۱۶آذر) بیم آن را دارند که اعتراضات مردمی این بار در هیئت اعتراض‌ها و اعتصاب‌های دانشجویی خودنمایی کند و امکان پیوستن دیگر بخش‌های جامعه به این اعتراضات را دوباره فراهم کند.

چند روزی از شروع اعتراضات گسترده مردم در شهرهای ایران نگذشته بود که بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های کشور نیز به این اعتراضات پیوستند و البته با سرکوب شدید و دستگیری گسترده از سوی نیروهای قهری نظام روبرو شدند. بسیاری از دانشجویانی که حتی در اعتراضات مردمی حضور نداشتند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. گزارش‌های زیادی از دستگیری‌ها منتشر شد اما به دلیل محدودیت‌های اطلاع‌رسانی در ایران تنها خبر دستگیری برخی از این دانشجویان مخابره شد و متاسفانه بسیاری از دانشجویان دستگیر شده در بی‌اطلاعی کامل بازداشت شدند.

پس از انتشار اخبار مربوط به دستگیری دانشجویان، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا گفته بود که «باید بازداشت دانشجویانی که در تجمعات حضور نداشتند اما برای جلوگیری از اقدامات، پیشگیرانه دستگیر شده‌اند مورد بررسی قرار گیرد، این کار به هیچ عنوان محل قانونی ندارد و باید مشخص شود که چرا صورت گرفته است.»

مشخص نیست منظور مقامات حکومت اسلامی از «اقدامات دانشجویان» چیست که برای پیشگیری از آنها باید دانشجویان بسیاری دستگیر شوند اما می‌توان حدس زد که ترس مقامات از خیزش‌های دانشجویی به خصوص در سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده است.

پس از گسترده شدن اعتراضات کارگری در سال‌های گذشته و همراهی دانشجویان با این اعتراضات، بسیاری از دانشجویان در شعارهای خود از اتحاد با جنبش‌های کارگری سخن می‌گفتند. تجمعات دانشجویی نیز در سالهای اخیر در اعتراض به تبعیض علیه دانشجویان بیشتر شده است و حتی گروه‌های سیاسی و دانشجویی نیز در قیاس با سال‌های گذشته بیشتر زیرنظر مقامات امنیتی قرار گرفته‌اند.

نوشته بندار مقدم در سایت ایندیپندنت، ۳ دسامبر ۲۰۱۹
تنظیم از خبرگاه