عفو بین‌الملل: نیروهای انتظامی در ایران با هدف کشتن به سوی مردم تیراندازی کرده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ١٦ دسامبر با انتشار دومین گزارش خود در بارۀ سرکوب‌های آبان ماه در ایران، به بازبینی شمار کشته شدگان پرداخت و اعلام داشت در این رویدادها حداقل ٣٠٤ نفر کشته شده‌اند. عفوبین الملل تاکید می‌کند که این تعداد، تنها شمار کسانی است که این سازمان توانسته در بارۀ مرگ آنها راستی آزمائی کند، وگرنه به باور کارشناسان این سازمان شمار واقعی کشته شدگان بدون تردید بیش از این است. در همین حال، رئیس عفو بین‌الملل در فرانسه، خانم سِسیل کودریو، تاکید می‌کند که نیروهای انتظامی در ایران با هدف کشتن بسوی تظاهرکنندگان شلیک کرده‌اند تا با ایجاد فضای رعب و وحشت، به ابراز ناخرسندی‌ها پایان دهند.

سازمان عفو بین‌الملل در دومین گزارش خود در بارۀ سرکوب‌های آبان ماه در ایران، تاکید می‌کند که مقامات این کشور در پی کشتار گسترده معترضان به افزایش بهای بنزین، به دستگیری شمار فراوانی از آنان و نیز روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر دست زده و با ایجاد فضای رُعب و وحشت تلاش کردند آنان را از بازگو کردن آنچه رخ داده است باز دارند.

این گزارش می‌نویسد که بر اساس اسناد ویدئوئی راستی آزمائی شده از سوی عفو بین‌الملل «نیروهای امنیتی ایران بروی تظاهرکنندگان غیرمسلح که اعتراضات هیچ خطری در بر نداشته آتش گشوده‌اند».

خانم «سِسیل کودریو»، رئیس عفو بین‌الملل در فرانسه در گفتگو با تلویزیون «فرانس ٢٤» می‌گوید «ماموران پلیس و نیروهای انتظامی [در ایران] مسلح هستند و با بکار گرفتن سلاح‌های خود از گلولۀ واقعی و جنگی استفاده می‌کنند. آنان به قصد کشتن به مردم تیراندازی کرده‌اند و هدف آنان ایجاد رُعب و وحشت شدید در میان مردم بوده است، زیرا تظاهرات که به شکل یک جنبش اجتماعی علیۀ افزایش بهای بنزین آغاز شده بود، با شتاب به انتقاد از رژیم بدل شد».

او تاکید می‌کند که «سرکوب بسیار وحشیانه صورت گرفت» و می‌افزاید هر چند «ما در عفو بین‌الملل همواره با کارنامۀ سنگین [اِعمال خشونت] در این کشور که برای حقوق بشر هیچ ارزشی قائل نیست، روبرو بوده‌ایم» و رفتار مقامات این کشور را با «زنانی که در برابر حجاب اجباری مقاومت می‌کنند، وکلای دادگستری و یا مدافعان حقوق بشر که همواره هدف حملات قرار دارند» مشاهده کرده‌ایم، اما این بار کسانی که هدف سرکوب قرار دارند «شهروندانی عادی هستند که در خیابان به شکل مسالمت آمیز حق طلبی می کرده‌اند و به صورتی دهشتناک هدف سرکوب قرار گرفته‌اند».

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه، ۱۷ دسامبر ۲۰۱۹