بنزین بی‌کیفیت، یکی از عوامل آلودگی هوا

رسانه‌های ایران به نقل از سازمان هواشناسی نوشتند مردم تهران امروز “شدیدترین وضعیت آلودگی هوا” را تجربه کردند. وزارت بهداشت هشدار داد که میانگین شاخص آلودگی هوا در تمام ایستگاه‌های تهران ۱۷۵ بوده و برای همه افراد ناسالم است. همچنین در مناطق ۱۸، دو، ۱۱، شاخص آلودگی بسیار بالا گزارش شده است.

بنا بر گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امروز و امشب ، چهارم دی ماه (۲۵ دسامبر) با پایداری هوا و سکون جو و افزایش تردد خودروها، ذرات معلق در بیشتر مناطق وارد حلق و ریه پایتخت‌نشینان می‌شود تا همه متوجه بشوند که کیفیت هوای تهران در وضعیت نگران‌کننده قرار دارد.

این وضعیت همچنان ادامه دارد تا اواخر فردا شب، پنج شنبه ۵ دی ماه، تا شاید بادی بوزد و مردم ماسک‌هایشان را از صورت بردارند و شاید هم هوس کردند کفش کوه و قمقمه را بردارند و بزنند به دل کوه و بیابان؛ اما بدون خودرو، چرا که موضوع “تولید بنزین بدون کیفیت” این روزها دوباره سر زبانها افتاده است.

علی بختیاری، عضو کمیسیون انژری مجلس رژیم اسلامی به (خبرگزاری حکومتی) ایسنا گفت که تعدادی از پالایشگاه‌های کشور ضوابط زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند و بخشی از آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها هم ناشی از رعایت نشدن استانداردهای زیست محیطی است.

او با اشاره به یکسان بودن قیمت بنزین در سراسر کشور گفت که برای بسیاری از پالایشگاه‌ها استفاده از تصفیه‌کننده‌ها مقرون به صرفه نیست. نتیجه این شده که به گفته این نماینده مجلس، برخی از پالایشگاه‌های کشور، بنزین بدون کیفیت و بدون رعایت استانداردهای زیست محیطی تولید کنند.

مسوولان وزارت نفت اما همچنان از کیفیت بنزین تولید در داخل دفاع می‌کنند. شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی طی سه روز گذشته، دو اطلاعیه صادر و تاکید کرده که آلودگی‌های هوا، ارتباطی با بنزین تولیدی ندارد.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم با انتشار گزارشی ضمن اعلام اینکه منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسائل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوسهاست، اضافه کرد سوخت مصرفی هیچکدام از این وسائل نقلیه، بنزین نیست.

گزارش‌های روزانه سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد در آلوده‌ترین روزهای هفته گذشته (اواخر آذر تا اوایل دی ماه)، شاخص آلایندگی ناشی از وجود گوگرد در بنزین، در حدود ۱۵ بوده که به گفته مسئولان این شرکت، بسیار پایین‌تر از حد مجاز آن یعنی ۵۰ است. به گفته مسئولان شرکت کنترل کیفت هوای تهران، آلودگی هوای در کلان‌شهرها از بنزین و گازوئیل نیست.

مسئولان امور پالایش و نفت برای دفاع از فعالیت‌های پالایشگاه‌ها گزارش دیگری منتشر و اعلام کردند ۹۱ میلیون لیتر از ۱۱۲ میلیون لیتر ظرفیت بنزین تولیدی کشور که در پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس (۴۵ میلیون لیتر)، امام خمینی شازند (۱۶ میلیون لیتر)، اصفهان (۱۲ میلیون لیتر)، بندرعباس (۶ میلیون لیتر)، تبریز (۳ میلیون لیتر)، تهران (۶ میلیون لیتر) و لاوان (۳ میلیون لیتر) تولید می‌شود، عاری از گوگرد است.

در این گزارش اشاره شده که ۷۹ میلیون لیتر از کل بنزین تولیدی، به لحاظ تمام مولفه‌های زیست محیطی شامل گوگرد، بنزن، آروماتیک و الفین، دارای استاندارد یورو ۴ است.

با اجرای دوباره طرح سهمیه‌بندی بنزین از آبان ماه، روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین ثبت شده است. هم‌زمان افزایش قیمت بنزین موجی از اعتراضات سراسری را در ایران به دنبال داشت.

با همه این تلاش‌ها و آمار و ارقام، آلودگی هوا در کلان‌شهرها، به ویژه تهران همچنان ادامه دارد و سئوال از وزیر نفت هم درباره تولید بنزینهای بدون کیفیت و سوخت گازوئیل همچنان روی میز کمیسیون انرژی مجلس باز است تا هفته آینده بررسی می‌شود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹
تنظیم از خبرگاه