ادامه اعتراضات در لبنان برای محاکمه فاسدان

معترضان در لبنان امروز پنجشنبه (۲ ژانویه) نیز به خیابان‌ها آمده اند. آنها خواستار محاکمه فاسدان هستند.

به گزارش الشرق الاوسط به نقل از خبرگزاری آلمان، ارتش لبنان در خیابان‌ها مستقر شده‌است. شماری از معترضان صبح پنجشنبه مقابل لنگرگاه بیروت و طرابلس تجمع کردند و خواستار محاکمه فاسدان شدند. برخی از جاده‌ها در منطقه بقاع در شرق لبنان بسته شدند.

معترضان مدتی مقابل اداره گمرک واقع در لنگرگاه بیروت نیز تجمع کردند. آنها به فساد گسترده در این نهاد اعتراض دارند. برخی نیز ورودی‌های لنگرگاه طرابلس را مسدود کردند. معترضان مقابل ورودی لنگرگاه طرابلس چادر زدند. حضور گسترده مأموران و ارتش لبنان در این منطقه به چشم می‌خورد. معترضان می‌گویند تحصن تا تأمین خواسته‌هایشان ادامه دارد.

خیابانها و راه‌های ارتباطی مثل جاده سعد نایل تعلبایا و قب الیاس و میدان زحله در برخی از بخشهای بقاع (شرق لبنان) بسته شدند. معترضان خواستار تشکیل دولت نجات، برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، کاهش سن رای دهندگان به ۱۸ سال، بهبود شرایط اقتصادی، استرداد اموال عمومی پول‌های غارت شده و محاکمه فاسدان و دانه درشت ها هستند.

تظاهرات اعتراضی در لبنان در ۱۷ اکتبر آغاز شد. سعد حریری ۱۳ روز پس از آغاز اعتراضات از مقام نخست‌وزیری استعفا داد. حریری گفته بود که در پاسخ به اراده عده فراوانی از معترضان تحول خواه که به خیابان‌ها ریختند از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. پس از آن، حسان دیاب در ۱۹ دسامبر مأمور تشکیل کابینه جدید شده‌است. او در حال رایزنی برای تشکیل دولت است.

منبع: سایت الشرق الاوسط به زبان فارسی، ۴ ژانویه ۲۰۲۰