فراخوان حوثی ها برای حمله به پایگاه های آمریکا پس از کشته شدن سلیمانی | الشرق الاوسط

کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در یک حمله هوایی آمریکا موجب خشم و غضب سران و هواداران گروه شبه نظامی حوثی در صنعاء و بخش های دیگر تحت کنترل گروه در یمن شد. حوثی ها خواستار اقدامات تلافی جویانه و واکنش سریع و قاطعانه به کشته شدن سلیمانی شدند. آنها خواهان حمله به «پایگاه های آمریکایی» در منطقه هستند.

کارشناسان یمنی می گویند «این موضع گیری از گروه مورد حمایت رژیم ایران ناگهانی نیست». به گزارش منابع خبری رسمی حوثی ها عبدالملک حوثی رهبر این گروه پیام تسلیت به سران ایران و گروه های شبه نظامی این کشور در عراق فرستاده است. او از عملیات ترور سلیمانی و همراهانش به عنوان «حمله گستاخانه آمریکایی» یاد کرده است. او افزود «فرمانده سپاه قدس به درجه شهادت نائل شد. سلیمانی پرچم‌دار و فرمانده فاتح بود».

عبدالملک حوثی از کشته شدگان در عملیات آمریکا با عنوان شهیدان امت در جریان نبرد برای استقلال و مقابله با استکبار و رویارویی با دشمنان -آمریکا و اسرائیل- یاد کرد. او تهدید کرد «خون آنها هدر نمی رود». حوثی با تاکید بر جانب‌داری از حکومت اسلامی ایران و بازوانش در کشورهای عربی و خاورمیانه گفت آمریکا همه «آزادگان امت در نبرد کرامت و استقلال و آزادی علیه استکبار و جنایت های آمریکا و اسرائیل» را نشانه گرفته است.

از سوی دیگر، مرد شماره سه حوثی ها محمد علی حوثی رییس به اصطلاح «کمیته عالی انقلابی» خواستار «انتقام سریع و کوبنده» برای کشته شدن سلیمانی شد. او با انتشار توییت به علی خامنه ای رهبر ایران و حسن روحانی تسلیت گفت و افزود «این ترور را محکوم می کنیم. تنها گزینه همان واکنش سریع و مستقیم و حمله به پایگاه های آمریکا است».

دفتر سیاسی گروه حوثی نیز با انتشار بیانیه ای ترور سلیمانی را محکوم کرد. این بیانیه گفت «کشته شدن سلیمانی و ابو مهدی المهندس معاون رییس هیات حشد شعبی یک جنایت جنگی علیه امت و جبهه مقاومت و مساله فلسطین است».
بیانیه افزود «کشته شدن این دو نفر «نشان بزرگی» برای ایران و عراق است». این بیانیه از «مردم منطقه» خواست تا «اشغالگران آمریکایی» را از منطقه بیرون کنند.

از سوی دیگر، منابع محلی یمنی گفتند «نماز میت» برای سلیمانی و همراهانش در صنعاء و بخش های تحت کنترل حوثی ها برگزار شد. به گفته شاهدان عینی در استان حدیده «نماز میت» در «مسجد العیسی» به دستور سران حوثی اقامه شد.

وزارت امور خارجه حوثی ها در دولت کودتاچی که به رسمیت شناخته نمی شود نیز بیانیه ای درباره کشته شدن سلیمانی و همراهانش منتشر کرد. در این بیانیه آمده است «عملیات ترور سلیمانی و همراهانش توسط آمریکا یک ماجراجویی بزرگ بوده که فضای تنش در منطقه را متشنج تر خواهد کرد». البته «عربده کشی حوثی ها» در مورد کشته شدن سلیمانی به اینجا محدود نشد. مدیر رادیو سام (مهم ترین رادیو حوثی ها) حمید رزق خواستار حمله به سعودی و امارات شد. او با انتشار توییتی گفت «این دو کشور باید تاوان سنگینی به خاطر این عملیات پرداخت کنند».

فعالان می گویند احتمالا رژیم ایران گروه حوثی ها را به انجام عملیات تروریستی در منطقه سوق می دهد. این اقدامات می تواند از طرق حمله موشکی یا پهپادی در کشورهای همسایه یا حمله به نفتکش ها در جنوب دریای سرخ انجام شود.

روابط محرمانه گروه شبه نظامی حوثی و رژیم ایران و ارسال اسلحه از ایران به گروه به تازگی علنی شد. نماینده حوثی ها در ایران در جریان دیدار با وزیر دفاع ایران رسما پرده از روابط بین دو طرف برداشت.

حوثی ها در سال های گذشته همواره هر گونه حمایت نظامی از رژیم ایران را تکذیب می کردند اما اسناد و دلایل روشنی درباره ارسال اسلحه از ایران به این گروه پس از تحقیقات بین المللی و مصادره محموله های اسلحه قاچاق در دریا رو شدند.

رسانه های حوثی ماه گذشته تصاویری از دیدار ابراهیم الدیلمی نماینده این گروه در ایران و امیر حاتمی وزیر دفاع رژیم ایران منتشر کردند. الدیلمی پس از به رسمیت شناختن حوثی ها توسط رژیم ایران خود را سفیر یمن جا زده است. به گزارش خبرگزاری حوثی ها الدیلمی و وزیر دفاع ایران درباره «راهکار گسترش همکاری مشترک در بخش نظامی» گفتگو کردند.
این خبرگزاری به نقل از حاتمی گفت که او درباره لزوم گسترش همکاری بین ارتش ایران و شبه نظامیان حوثی تاکید کرد.

حاتمی از شبه نظامیان حوثی با عنوان (ارتش یمن) یاد کرد. رژیم ایران کودتای حوثی ها را به رسمیت شناخته و قانونی می خواند.

گزارش های غربی به تازگی از حجم گسترده حضور نظامی رژیم ایران در یمن به فرماندهی عبد الرضا شهلایی یکی از فرماندهان سپاه و نیز ۴۰۰ نیروی سپاه خبر دادند.

دولت آمریکا در ۵ دسامبر گفت جایزه ۱۵ میلیون دلاری برای فردی در نظر گرفته که اطلاعاتی در مورد اماکن فعالیت شهلایی در یمن در اختیار آمریکا بگذارد.

منبع: سایت الشرق الاوسط به زبان فارسی، ۴ ژانویه ۲۰۲۰
تصویر: نماز میت برای سلیمانی توسط رهبران حوثی در حدیده روز جمعه است