اعتراض به دیدگاه‌هایی که زنان ورزشکار را موظف به رعایت آداب اسلامی می‌کرد

دختران والیبالیست ترکیه روز یکشنبه ۱۲ ژانویه توانستند با شکست تیم آلمان، به المپیک توکیو راه یابند. با این وجود واکنش‌ها به این پیروزی در برخی مناطق این کشور، خلاف انتظارها بود.

برخی‌ها از جمله بیرول شاهین، عضو حزب ملی‌گرای «حرکت ملی» و شهردار «دوزجه» که شهری در نزدیکی استانبول است، به شدت از لباس‌های این ورزشکاران انتقاد کرد و گفت که لباس‌های آنها با دستورات دین اسلام مطابقت ندارد.

بیرول شاهین خطاب به این دختران والیبالیست نوشت: «شما با نشان دادن بدن‌هایتان، با خواست خدا مخالفت کرده و برای دریافت مجوز سفر به توکیو خوشحالی می‌کنید. در چنین وضعیتی حتی اگر قهرمان جهان شوید هم چه چیزی را به دست آورده‌اید؟ زنان مسلمان باید متواضع و قابل احترام باشند و در هر شرایطی به دنبال عشق خدا باشند. بر اساس مذهب ما، زنان می‌توانند تنها در میان جمع زنان ورزش کنند نه در جایی که مردان حضور دارند.»

اظهار نظرهای شهردار که در صفحه فیسبوک او منتشر شد، واکنش‌های گسترده‌ای را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

او در پیام دومی در توضیح دیدگاه‌هایش نوشت: «من این مطالب را بطور کلی نوشتم و هیچ نیت بدی نداشتم. ما در یک کشور مسلمان زندگی می‌کنیم و مسلمانان باید از قوانین مشخصی پیروی کنند. یک زن مسلمان نمی‌تواند جلوی مردان این‌گونه لباس بپوشد. این گناه است.»

پس از انتشار این مطالب که بسیاری را در این کشور خشمگین کرد، رهبری حزب او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقاتی را علیه این شهردار آغاز کرده است.

سدیر دورماز، معاون حزب «حرکت ملی» با اشاره به راه‌یابی دختران تیم «سلاطین شبکه» (Sultans of the Net) به المپیک توکیو اعلام کرد: «ما با افتخار به سلاطین شبکه نگاه می‌کنیم و از موفقیت‌های آنها بسیار مفتخریم. حتی رئیس حزب ما (دولت باغچلی) به خاطر موفقیت‌هایشان به آنها تبریک گفته است. من با برخی از اعضای حزب گفتگو کردم و تصمیم گرفتیم که تحقیقات انضباطی را در این موضوع آغاز کنیم.»

پس از انتشار این واکنش‌ها، بیرول شاهین شهردار «دوزجه» پیام‌هایش را از صفحۀ فیسبوک پاک کرد.

منبع: سایت یورونیوز به زبان فارسی، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۰