اعتراضات مردم لبنان وارد چهارمین ماه خود شد

با ورود اعتراض‌های لبنان به چهارمین ماه خود، تظاهرکنندگان لبنانی، روز جمعه ۱۷ ژانویه، چندین جاده این کشور را مسدود کردند. اعتراضات لبنان پس از یک دوره رکود، در روزهای گذشته بار دیگر اوج گرفته و معترضان از اولین ساعات بامداد روز جمعه با متوقف کردن خودروهای خود برخی از خیابان‌های پایتخت را مسدود کردند.

معترضان لبنانی در ادامه اعتراضاتشان علیه وضعیت اقتصادی و همچنین نظام سیاسی کشورشان، با آتش زدن لاستیک مسیرهایی را در چند شهر کشور از جمله بیروت و طرابلس مسدود کردند. یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما با خودروهایمان خیابان ها را مسدود می‌کنیم زیرا این چیزی است که آنان نمی‌توانند بدزند.»

در حالی که به دنبال اعتراضات مردمی در لبنان، حسن دیاب روز ۱۹ دسامبر به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، آنان همچنان خواستار تشکیل دولت تکنوکرات در این کشور هستند.

معترضان همچنین خواستار استقلال دولت شده‌اند. این در حالی است که نخست وزیر جدید لبنان به فشارهایی که از سوی احزاب مورد حمایتش آورده می‌شود، اعتراف کرده است.

در روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته، بیروت صحنه اعتراض‌های خشونت‌آمیز بود. همچنین روز پنج شنبه چند صد نفر مقابل مقر پارلمان لبنان، بانک مرکزی و وزارت کشور تجمع کردند.

مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی لبنان نیز روز جمعه برای چهارمین روز متوالی تعطیل بودند.

جنبش اعتراضی و بی‌سابقۀ مردم در لبنان روز ١٧ اکتبر علیۀ کلیۀ احزاب و سیاست‌مردان این کشور آغاز شد و با تاکید بر خواسته‌های خود همچنان پایدار مانده است. این جنبش خواستار تشکیل دولتی کاملاً «فن سالار» (تکنوکرات) بدون حضور افراد و نمایندگان احزاب شناخته شده در این کشور است.

سعد حریری که در روز ٢٩ اکتبر در پی دو هفته اعتصاب گسترده در کشور و اعتراض به ناکارآمدی و فساد دولت ناگزیر از مقام خود کناره گرفت، خود یکی از شخصیت‌های نمادین مورد اعتراض جنبش مدنی این کشور بود.

منبع سایت رادیو بین المللی فرانسه، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰