آمریکا برای ماندن نیروهایش در عراق بر تقسیم سیاسی عراق متمرکز شده است

روزنامه الشرق الاوسط سعودی در گزارشی ادعا کرده است که ایالات متحده با هدف ایجاد پایگاه های نظامی و افزایش تعداد نیروهای خود به ۲۰۰۰ نفر با حکومت اقلیم کردستان عراق وارد مذاکره شده است.

این روزنامه بر اساس گفته های مسئولین کردستان سوریه نوشته است که چندین گزینه برای افزایش قدرت نیروهای آمریکایی در عراق وجود دارد، به گونه ای که تمامی مذاکرات با دولت عراق بر محور موضوع حضور نظامی آمریکا در عراق می باشد حتی مذاکرات مربوط به روابط تجاری. علاوه بر این می بایست پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نیز بیشتر به حضور فعال در جنگ با داعش تشویق کرد. اینجاست که این پرسش مطرح می گردد که آیا اقلیم کردستان عراق می تواند جانشینی برای استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در مرکز و جنوب عراق باشد؟

در این خصوص علی فضل الله محقق امنیتی و مشاور رسانه ای به آژانس خبری سپوتنیک روسی اعلام کرد که حضور نظامی آمریکا در عراق پس از رویدادهای اخیر با مشکلاتی روبرو شده است چراکه حضور این نیروها در جغرافیای عراق برابر است با هدف قرار دادن مداوم پایگاه های حشد شعبی، که نهادی رسمی بوده و تحت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق فعالیت می کند. آخرین بار نیز لشکر ۴۵ و ۴۶ حشد شعبی که در منطقه ابوکمال در مرز سوریه مستقر هستند توسط نیروهای آمریکایی بمباران شدند و در نتیجه ۸ تن از این نیروها زخمی شدند و بعد از آن نیز چندین فرمانده رده بالای امنیتی آنها هدف قرار گرفته و همه اینها دولت بغداد را وادار کرده است تا علیه نیروهای آمریکایی عکس العمل شدیدی از خود نشان دهد.

فضل الله همچنین اعلام کرد که بعد از این حوادث نیروهای نظامی آمریکا حضور خود در عراق را نامطلوب قلمداد کرده اند اما حل این مشکل در تقسیمات سیاسی و جغرافیائی عراق نهفته است، به اینصورت که اقلیم کردستان قسمتی از خاک عراق است و به لحاظ قانونی تحت سلطه دولت فدرال عراق می باشد، به همین دلیل هر تصمیمی که در پارلمان عراق اتخاذ کند در کل خاک عراق لازم الاجراست، ولی در حقیقت اینگونه نیست و همین نکته است که از سوی ایالات متحده مورد تمرکز واقع شده و حاصل همین شکاف میان اقلیم کردستان و دولت فدرالی بغداد است که دولت بغداد هیچ کنترلی بر دولت اقلیم کردستان ندارد.

منبع: سایت کردی “شارپرس” (Shar Press) در اقلیم کردستان ، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰
ترجمه از زبان کردی توسط خبرگاه