خانه سینما خواستار حضور رسول‌اف در جشنواره فیلم برلین شد

فیلم “شیطان وجود ندارد” به کارگردانی رسول‌اف، کارگردان ایرانی، در هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین (برلیناله) و در بخش رقابتی اکران می‌شود، ولی کارگردان آن به دلیل ممنوع‌الخروج بودن، اجازه سفر به خارج از کشور را ندارد.

این موضوع باعث شده تا همایون اسعدیان، رئیس هیات‌مدیره خانه سینما در نامه‌ای رسمی از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه بخواهد تا شرایط سفر این کارگردان ایرانی به آلمان و حضورش در جشنواره فیلم برلین را مهیا کند.

به گزارش روابط عمومی خانه سینما، در بخشی از این نامه که در چهارشنبه ۳۰ بهمن منتشر شده، با اشاره به پذیرفته شدن فیلم “شیطان وجود ندارد”، آخرین ساخته رسولاف در بخش اصلی جشنواره فیلم برلین، آمده است: «رسم مألوف جشنواره‌ها بر این است که کارگردانان آثار، به هنگام نمایش فیلم‌هایشان در هر رویداد سینمایی حضور داشته باشند و عدم حضورشان به دلایل سیاسی و ممنوعیت‌های قضایی، تصویری نامطلوب از کشور متبوع‌شان ایجاد خواهد کرد».

پیشتر، دفتر حمایت مالی از سینماگران در هامبورگ آلمان نیز ابراز امیدواری کرده بود تا آقای رسول‌اف بتواند به آلمان سفر کند. مقام‌های ایران تا کنون با سفر او به خارج از کشور مخالفت کرده‌اند.

“شیطان وجود ندارد”، آخرین فیلم ساخته رسول اف با یاری مالی شهر هامبورگ تولید شده است.

اسعدیان، رئیس هیات‌مدیره خانه سینما در نامه خود که رسانه‌های ایران آن را منتشر کرده‌اند، از رئیس قوه قضائیه خواست با توجه به “مصالح ملی و ارائه تصویری واقعی از فضای فرهنگی” کشور، مجوز خروج او از کشور برای حضور در این جشنواره را صادر کند.

رسول‌اف اواخر تیرماه ۹۸، در دادگاه انقلاب به اتهام “تهدید امنیت ملی” و تبلیغ علیه رژیم اسلامی به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

او که از سال ۲۰۱۲ دارای اجازه اقامت در آلمان است، از جمله فیلم‌سازان ایرانی است که با وجود سانسور شدید و فشارهای آشکار و پنهان در داخل، همواره در فیلم‌های خود از سرکوب و اختناق در ایران انتقاد کرده است.

در همین حال، آلبرت ویدرشپیل، از مسئولان جشنواره سینمایی هامبورگ، ضمن ابراز همبستگی با محمد رسول‌اف گفت: «باورکردنی نیست، کارگردانی که در فیلم‌های خود با شجاعت و به گونه‌ای تحسین‌برانگیز از ارزش‌های انسانی دفاع می‌کند، تا این حد زیر فشار باشد. او میهن و هموطنان خود را دوست دارد و فیلم‌های او این را به روشنی نشان می‌دهند».

فیلم “شیطان وجود ندارد” در چهار اپیزود نشان می‌دهد که در رژیم‌های خودکامه، انسان ها خواه ناخواه جرم و گناه مرتکب می‌شوند بدون آنکه راه دیگری داشته باشند.

هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین (برلیناله) امسال از ۲۰ فوریه تا اول مارس در برلین برگزار می شود. در جشنواره امسال فیلم‌های “شیطان وجود ندارد”، “بادبادک‌ها”، “یلدا” و “نامو” از ایران در بخش‌های مختلف به نمایش درمی‌آیند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۹ فوریه ۲۰۲۰