ویروس کرونا:عربستان حج را به حالت تعلیق درآورد

عربستان سعودی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ورود زائران به این کشور را موقتا به حالت تعلیق درآورد. مکه، مقدس ترین مکان در اسلام است و تصمیم عربستان در این خصوص، تصمیمی بسیار نادر و کم سابقه است.

وزارت أمور خارجه عربستان سعودی روز پنج‌شنبه ۸ اسفند/ ۲۷ فوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا حکومت عربستان سعودی تصمیم گرفته است« ورود زائران به این کشور برای انجام حج عمره مفرده و زیارت مسجدالنبی را موقتا به حالت تعلیق درآورد.»

ریاض تاکنون هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا را در خاک خود گزارش نکرده است، اما بیشترِ کشورهای همسایه در روزهای اخیر ده ها مورد ابتلا به این ویروس را ثبت کرده اند. اکثر مبتلایان در کشورهای منطقه افرادی بوده اند که از یک مرکز مهم زیارتی شیعیان(قم) درایران به کشورهای خود برگشته بودند. ایران کانون اصلی این ویروس در منطقه خاورمیانه محسوب می شود. ویروس کرونا تا کنون ۲۶ کشته در ایران برجای گذاشته است. ایران پس از چین که کانون اصلی اپیدمی محسوب می شود، بیشترین شمار قربانیان را داشته است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه امروزخود از اقدامات نهادهای بین‌المللی برای مقابله با گسترش ویروس کرونا حمایت کرده است و از شهروندان سعودی خواسته که از سفر به کانون‌های انتشار ویروس کرونا در خاورمیانه خودداری کنند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۰۳ اعطای ویزا برای انجام مناسک حج عمره را برای شهروندان برخی از کشورهای آسیایی به دلیل شیوع ویروس “سارس” که منجر به کشته شدن ۷۷۴ نفر در سراسر جهان شد، متوقف کرد.

حج عمره مفرده بر خلاف مراسم حج که یک بار در سال و در تاریخ خاص انجام می شود، توسط میلیون ها مسلمان در هر زمانی از سال انجام می شود.

حج که یکی از پنج أصول پایه دین اسلام است، در سال جاری بین پایان ماه ژوئیه و آغاز اوت برگزار می شود. مقامات سعودی هنوز درباره اقدامات احتیاطی احتمالی در جهت برگزاری این مراسم اظهار نظری نکرده اند. در سال ۲۰١۹ حدود ۵‚۲ میلیون نفر از کشورهای مسلمان در مراسم حج شرکت کرده بودند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۷ فوریه ۲۰۲۰