صدها نفر از پناهجویان از جمله گروهی از پناهجویان ایرانی برای خروج از ترکیه خود را به شهر آیواجیک رساندند، ناتو جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدها نفر از پناهجویان مقیم ترکیه جمعه ۲۸ فوریه/ ۹ اسفند از جنوب غربی آن کشور راهی مرز یونان و بلغارستان شدند. آنکارا در واکنش به حمله ارتش سوریه به نظامیان ترکیه در ارتفاعات جبل‌الزاویه که به کشته شدن دستکم ۳۳ سرباز ترکیه‌ای انجامید اعلام کرد مرزها را به روی پناهجویان بازمی‌گذارد. هدف ترکیه این است که با این تمهیدات از حمایت نظامی کشورهای اروپایی در بحران ادلب برخوردار شود. به گزارش رویترز حدود ۳۰۰ نفر از پناهجویان از جمله تعدادی از پناهجویان سوری، عراقی، پاکستانی، مراکشی و ایرانی در دسته‌ها و گروه‌های پراکنده، خود را به شهر آیواجیک در استان چغان‌قلعه رسانده‌اند که از آنجا با قایق به سمت جزیره لسبوس یونان رهسپار شوند.

رویترز می‌نویسد تصاویری از پناهجویان که از تلویزیون ترکیه پخش شد، قابل تأیید نیست. همزمان با این تحولات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو جمعه ۲۸ فوریه/ ۹ اسفند اعلام کرد به درخواست ترکیه و ذیل بند چهار اساسنامه ناتو، امروز جلسه اضطراری درباره وضعیت سوریه برگزار می‌شود. فرماندهی ناوگان دریایی روسیه اعلام کرد که دو ناو جنگی «ادمیرال ماکاروف» و «ادمیرال گریگوریویچ» از تنگه «بسفر» که در نزدیکی ترکیه قرار دارد در حال حرکت به سمت سوریه هستند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۸ فوریه ۲۰۲۰