سرگردانی پناهجویان در مرز ترکیه با یونان پس از خشونت‌های اخیر

گروهی از پناهجویان همچنان در نزدیکی مرز ترکیه با یونان در انتظار فرصتی برای ورود به اتحادیه اروپا به سر می برند. دولت ترکیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای ویژه خود را برای جلوگیری از برخورد پلیس یونان با پناهجویان در مرز با این کشور مستقر می کند.

ترکیه هفته گذشته مرز خود را بر روی هزاران پناهجو که به دنبال مهاجرت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند گشود. در مقابل پلیس یونان ضمن مقابله با تلاش پناهجویان برای عبور از مرز دست به شلیک گاز اشک آور زد.

آنکارا اعلام کرده است که سه نفر در جریان درگیری ها بین پناهجویان و نیروهای یونانی کشته شده اند. بسیاری از سازمان های بین المللی و گروه های مدافع حقوق بشر از دولت یونان به دلیل برخورد قهرآمیز با پناهجویان انتقاد کرده اند.

بنا به اعلام دولت ترکیه بیش از ۱۳۰ هزار پناهجو از روز ۲۷ فوریه (هشتم اسفند) تاکنون از این کشور وارد یونان شده اند.

به گفته سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پناهجویانی که به یونان رفته اند سوری هستند.

هرچند گروهی از پناهجویان موفق به ورود به خاک یونان شده اند اما شواهد نشان می دهد که اکثر آنها از سوی نیروهای این کشور بازداشت شده اند. شماری از پناهجویان گفته اند که پس از بازداشت در یونان به خاک ترکیه بازگردانده شده اند.

راه‌های عبور از مرز ترکیه با یونان چیست؟

ترکیه حدود ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با یونان دارد. مرز ترکیه با یونان منطقه تراکیه غربی در یونان را از منطقه تراکیه شرقی در ترکیه جدا می کند. بخش گسترده ای از مرز دو کشور بر روی مسیر رودخانه ماریتسا تعیین شده است.

مرز ترکیه با یونان در عمل مرز اتحادیه اروپا با ترکیه نیز محسوب می شود. بین ترکیه و یونان سه گذرگاه مرزی وجود دارد. یکی از این گذرگاه ها، مرز زمینی قره آغاج است. تنش های اخیر بین پناهجویان و پلیس یونان در مرز زمینی قره آغاج روی داد. یکی دیگر از گذرگاه مرزی بین دو کشور مرز ریلی اوزون کوپرو است. سومین گذرگاه نیز ایپسلا نام دارد.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبن فارسی، ۶ مارس ۲۰۲۰