موافقت دیوان بین‌المللی کیفری با تحقیق درباره جنایات جنگی در افغانستان

دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه مجوز آغاز تحقیقات در مورد اتهامات جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان را صادر کرد. این دیوان پیش‌تر اعلام کرده بود که چنین اقدامی “نمی‌تواند به سود تامین عدالت باشد”.

روز پنج‌‍شنبه ۱۵ اسفند (پنجم مارس) قاضی‌های دیوان لاهه موافقت خود را با آغاز تحقیقات در مورد جرائم احتمالی در جنگ افغانستان، از سال ۲۰۰۳ تاکنون، اعلام کردند.

اکنون دادستان این دیوان، فاتو بنسودا، مجاز است علاوه بر کارکرد طالبان و نیروهای دولتی افغانستان، اعمال نیروهای خارجی، از جمله سربازان آمریکایی و کارمندان سازمان ضدجاسوسی آمریکا (سیا) حاضر در این کشور را نیز بررسی کند.

علاوه بر این، به جنایت جنگی توسط نظامیان آمریکایی در زندان‌های مخفی احتمالی ارتش آمریکا در کشورهای دیگر هم می‌تواند رسیدگی شود.

در فروردین ماه سال جاری قاضی‌های دیوان بین‌المللی پس از بررسی اتهام‌ها اعلام کرده بودند که چنین اقدامی “نمی‌تواند به سود تامین عدالت باشد”.خانم بنسودا از تلاش باز نایستاد و در ماه سپتامبر تقاضای تجدیدنظر کرد.

این حقوقدان گامبیایی در سال ۲۰۱۶ نظامیان آمریکا و همچنین ماموران سازمان جاسوسی این کشور (سیا) را به اعمال خشونت و شکنجه زندانیان در افغانستان متهم کرده بود.

به همین دلیل او و دیگر اعضای دیوان بین‌المللی مورد غضب دولت ایالات متحده قرار گرفته‌اند و اجازه سفر به این کشور را ندارند. تنها رئیس دیوان می‌تواند برای شرکت در نشست‌های سازمان ملل به نیویورک سفر کند.

اختیارات دیوان بین‌المللی

دیوان بین‌المللی کیفری (International Criminal Court) یک دادگاه دائمی است که در سال ۲۰۰۲ برای رسیدگی به جرایم بزرگ در سطح جهان از جمله نسل‌کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تشکیل شد.

این دادگاه تاکنون به شکایاتی علیه نسل‌کشی اوگاندا، نسل‌کشی کنگو، نسل‌کشی آفریقای مرکزی، جنگ دارفور در سودان، و نسل‌کشی کنیا رسیدگی و علیه ۱۴ نفر اعلام جرم کرده است. از بین مجرمان تنها چهار نفر در بازداشت به‌سر می‌برند. مابقی یا فراری هستند یا فوت کرده‌اند.

۱۲۴ کشور عضو دادگاه بین‌المللی کیفری هستند. آمریکا و روسیه از عضویت در این نهاد قضایی سر باز زده‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۵ مارس ۲۰۲۰