قیمت بعضی روزنامه ها دو برابر شد

روزنامه‌های شرق و اعتماد در نخستین شماره سال جدید با بهایی دو برابر قیمت‌های سال پیش به مخاطبان عرضه شده‌اند. مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق علت اصلی این افزایش قیمت را گرانی کاغذ و چاپ و مشکلات مالی عنوان کرده است.

رحمانیان در تشریح این مشکلات به خبرگزاری ایسنا گفت: «ما با زینک ۱۲ هزار تومان و کاغذ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی، روزنامه را به قیمت ۲ هزار تومان منتشر می‌کردیم. این در حالی است که با وجود افزایش قیمت زینگ به ۷۰ هزار و کاغذ به ۱۴ هزار تومان ما همچنان با همان قیمت منتشر می‌شدیم. در واقع هزینه‌ها چند برابر شده‌اند، اما ما همچنان با همان قیمت چند سال پیش منتشر می‌شدیم.»

او می‌گوید به دلیل افزایش سرسام‌آور هزینه‌های نشر، از جمله تقریبا پنج و نیم برابر شدن بهای کاغذ، گردانندگان روزنامه باید بین تعطیلی و افزایش قیمت یکی را انتخاب می‌کردند و “ما تصمیم گرفتیم روی کمک مخاطبانمان حساب کنیم که اگر ما را دوست دارند، برای سرپا ماندن به ما کمک خواهند کرد”.

مهدی رحمانیان درباره خطر کاهش مخاطب، با تاکید بر این که تیراژ روزنامه کاهش نیافته گفته است: «به هر حال مخاطب حق انتخاب دارد. تجربه نشان داده که در سال‌های اخیر مخاطبان همواره با ما همراه و همدل بوده‌اند و امیدوارم که در این مرحله نیز شاهد همراهی مخاطبانمان باشیم؛ چراکه ما برای ادامه دادن چاره دیگری جز افزایش قیمت نداشتیم.»

به رغم خوش‌بینی این فعال رسانه‌ای، به نظر می‌رسد اگر در وضعیت نشر تغییر محسوسی رخ ندهد، دو برابر کردن بهای روزنامه و “همدلی و همراهی” خوانندگان نیز، با توجه به بیش از پنج برابر شدن هزینه زینک و کاغذ مشکلات مالی نشریات کاغذی را بر طرف نکند. نقل از دویچه وله