وجود ۸۲ هزار «اشباح الشعبی» در میان ۴۸ هزار عضو “الحشد الشعبی”

عراق از روز یکشنبه شاهد جنجالی گسترده بر سر “رزمندگان موهومی” است که نام آنها در لیست های گروه های الحشد الشعبی ثبت شده و از این سازمان حقوق دریافت می کنند اما وجود خارجی ندارند. سربازانی که در زبان عامیانه مردم عراق از آنها به «نیروهای فضایی» یاد می شود.

آنچه بر آتش این جنجال دمیده بحران اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و تدابیر مبارزه با شیوع کروناست که باعث شده کاهش حقوق کارکنان به عنوان یکی از گزینه های دولت برای صرفه جویی در هزینه ها مطرح شود.

«فائق الشیخ علی»، نماینده مجلس عراق، روز یکشنبه با انتشار توئیتی نوشت که شمار واقعی رزمندگان الحشد الشعبی ۴۸ هزار نیرو است اما سران حشد حقوق ۱۳۰ هزار نیرو را دریافت می کنند و این یعنی ۸۲ هزار «نیروی فضایی» وجود دارد. او خواستار حمله ای کوبنده علیه این «حشدی های فضایی» شد.

یک مقام در دولت سابق عراق تأکید کرد که بحث درباره وجود این نیروهای فضایی در الحشد الشعبی چیز تازه ای نیست و افزود که علت ابهامات در این باره آن است که در آغاز تشکیل سازمان حشد از فرماندهان گردان ها خواسته شد که شمار رزمندگان خود را اعلام کنند و این موضوع بعدا بررسی و حقیقت یابی نشد. او افزود که موضوعی دیگر آن است که تعدادی از این نیروها در سوریه مشغول فعالیت اند اما از دولت عراق حقوق دریافت می کنند بدون آنکه ازجانب دولت عراق در سوریه مأمور به کاری شده باشند.

این مقام تأکید کرد که دولت های «عادل عبدالمهدی» و «حیدر العبادی» در این باره اقدامات مقتضی را به عمل نیاوردند و علت آن هم قدرت حشد الشعبی بود که بسیاری از سران آن وارد فعالیت های سیاسی و اقتصادی هم شده اند.

«باسم الخشان»، نماینده مجلس عراق، نیز تأکید می کند که وجود «نیروهای فضایی» فقط مربوط به حشد الشعبی نیست و در دیگر نهادها ازجمله وزارت کشور و دفاع هم وجود دارد.

حیدر العبادی نیز سال گذشته از وجود شمار بالایی نیرو در الحشد الشعبی سخن گفت که حقوق دریافت می کنند بی آنکه وجود خارجی داشته باشند. با این همه، «علی الحسینی» از سران الحشد الشعبی در گفت وگو با «بغداد الیوم» تأکید کرد که نیروهای حشد حقوق خود را به صورت الکترونیک دریافت می کنند و این اظهارات کذب و درراستای ضربه زدن بر این نیروهاست.

در سال ۲۰۱۸ نیز «قاسم الزبیدی» مسئول مالی الحشد الشعبی به طرز مشکوکی ترور شد.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۲۶ ماه مه ۲۰۲۰
تصویر: مجلس یادبود کشته شدگان حشد الشعبی در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد