تداوم اعتراضات و اعتصابات کارگری. حقوق‌های عقب‌مانده یکی از مشکلات کارگران است

در روزگاری که زخم کرونا بر دردهای زندگی کارگران افزوده است، صدای اعتراض آنان به وضعیت معیشتی خود گویی به زحمت برای مسئولین شنیدنی است و با این حال بسیاری از کارگران ایرانی در گوشه و کنار مملکت همچنان دست به اعتراض و اعتصاب می‌زنند.

در هفته گذشته نزدیک به ۱۰ تجمع اعتراضی در سراسر کشور برگزار شد؛ از تجمع کارگران خدمات شهرداری «شاهین شهر» در استان اصفهان گرفته که برای دومین روز متوالی در اعتراض به تعویض پیمانکار و کم بودن میزان حقوق دریافتی مقابل ساختمان شهرداری شاهین شهر جمع شده بودند تا سی نفر از معلمان نهضت سوادآموزی گرگان که مقابل ساختمان آموزش و پرورش گلستان تجمع کردند و خواستار ساماندهی وضعیت استخدامی خود شدند.

در کردستان هم شماری از ساکنان روستاهای اطراف معدن طلا «ساریگونی» واقع در اعتراض به نحوه واگذاری این معدن و نشت «سیانور» از این معدن اعتراض دست به تجمع اعتراضی زدند. این روستانشینان می‌گویند «اخراج تعدادی از کارگران این معدن و استخدام غیر بومی‌ها از دیگر دلایل این اعتراض است.

شماری از کارگران منطقه شش شهرداری اهواز هم مقابل ساختمان شهرداری این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران که از روز سه‌شنبه دست از کار کشیده‌اند، به عدم دریافت مطالبات مزدی خود معترض‌اند.کارگران شهرداری سراوان در استان سیستان و بلوچستان از مطالبات مزدی سه ماهه خود خبر دادند.

شماری از پرستاران استان اصفهان با تجمع در مقابل ساختمان دادگستری اصفهان خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند.این پرستاران علت مطالبه‌گری خود را اجرا نشدن قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و تبدیل وضعیت نشدن نیروهای شرکتی و قراردادی برشمردند.

اتحادیه آزاد کارگران در گزارشی گفته است که دست‌مزد این کارگران از اسفندماه سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است. بنا به گزارش همین اتحادیه جمعی از کارگران مجتمع «کشت و صنعت هفت تپه» در اعتراض به کاهش ۷۰ درصدی ظرفیت تولید، عدم امنیت شغلی و معوقات مزدی خود دست به جمع زدند.به گفته تجمع کنندگان، معوقات مزدی کارگران در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری به تاخیر افتاده است.

در روزهای گذشته اخبار زیادی درباره برگزاری دادگاه مدیرعامل این مجتمع تجاری منتشر شد. دادگاهی که هر سه جلسه آن به صورت غیرعلنی برگزار شده است. بنا به گزارش‌ها یکی از اتهامات اسدبیگی، مدیرعامل جوان مجتمع صنعتی هفت‌تپه، این بوده که پس از دریافت ۱.۵ میلیارد دلار ارز دولتی این مبلغ هنگفت را در بازار آزاد فروخته است و به سود کلانی رسیده است. مبلغی که می‌توانست در بخش زیادی از دستمزدهای عقب افتاده کارگران این مجتمع صنعتی بزرگ در کشور را تامین کند.

گسترده اعتراضات کارگری در کشور و تداوم برگزاری این تجمعات از یک سو و افزایش محسوس برخی تجمعات صنفی باعث شده تا نشانه‌های بالاگرفتن خشم مردم در همه صنوف و اقشار بیش از قبل احساس شود.

این درحالی است که مقامات مسئول در امور کارگران در سال‌های گذشته همواره با وعده و وعید سعی در آرام کردن صدای اعتراضات کارگری و صنفی داشته‌اند اما وضعیت بد اقتصادی در ایران و افزایش فشار بر زندگی باعث شده تا دیگر وعده و وعیدها کارساز نباشد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۹ ماه مه ۲۰۲۰