کاخ سفید توییتر را به میدان دادن به “دیکتاتورها و تروریست‌ها” مانند خامنه ای متهم کرد.

کاخ سفید در واکنش به پنهان شدن یکی از توییت‌های ترامپ تحت عنوان نقض مقررات، پیامی از خامنه‌ای درباره فلسطین را مصداق خشونت دانست و این شبکه اجتماعی را تلویحا به میدان دادن به “دیکتاتورها و تروریست‌ها” متهم کرد.

روز گذشته پیام‌رسان توییتر توییتی از دونالد ترامپ را به دلیل نقض مقررات این شرکت پنهان کرد. این شبکه اجتماعی توضیح داد که محتوای پیام در ستایش خشونت است و کاربران تنها با کلیک روی کلمه “هشدار” می‌توانند متن را بخوانند.

رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با اعتراضات مردم مینیاپولیس به رفتار بی‌رحمانه پلیس با جورج فلوید، مظنون سیاه‌پوست و بروز ناآرامی در شهر نوشته بود که “اراذل و اوباش” دارند به خاطره جورج فلوید اهانت می‌کنند و او نیروهای گارد ملی را به این شهر خواهد فرستاد. او در توییت دوم اضافه کرد: «وقتی غارت‌ها شروع شوند، تیراندازی هم آغاز خواهد شد.»

توییتر دومین پیام را مصداق “ستایش از خشونت” و نقض مقررات این شرکت دانست و از نظر کاربران پنهان کرد. این پیام‌رسان در توضیح امر، به پیشینه تاریخی جمله مربوطه و تداعی رویدادهای ۱۹۶۰ در میامی استناد کرد. در سال ۱۹۶۰ نیز رئیس پلیس میامی با همین جمله “وقتی غارت‌ها شروع شوند، تیراندازی هم شروع می‌شود”، رویکرد خشنی در محله‌های سیاه‌پوست نشین شهر در پیش گرفت.

کاخ سفید توییتر را با مقایسه محتوای پیامی از رهبر جمهوری اسلامی به چالش کشیده و می‌نویسد: «این توییت مقررات مربوط به ستایش خشونت را نقض کرده، ولی توییتر مصمم است به تروریست‌ها، دیکتاتورها و جوسازان خارجی اجازه سوءاستفاده از این شبکه اجتماعی را بدهد.»

توییت مورد نظر، گوشه‌ای از سخنان علی خامنه‌ای در روز قدس امسال است. رهبر جمهوری اسلامی در پیام توییتری خود تلاش برای آزادی فلسطین را جهاد در راه خدا می‌خواند و می‌گوید: «در چنین تلاشی پیروزی تضمین شده است حتی اگر فرد کشته شود. جنایت علیه فلسطین، هر وجدان انسانی را جریحه‌دار می‌کند و به مقابله وا می‌دارد.»

توییتر در میانه سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که پیام‌های چهره‌های شاخصی را که ناقض مقررات این شبکه هستند حذف نمی‌کند، اما به کاربران برای مشاهده آنها هشدار می‌دهد. این اولین مرتبه است که توییتر پیامی از ترامپ را پنهان می‌کند، اما در فوریه سال گذشته گردانندگان حساب کاربری خامنه‌ای را مجبور کرد توییتی درباره “فتوای قتل سلمان رشدی” را حذف کنند.

در این توییت آمده بود که “فتوای آیت‌الله خمینی درباره سلمان رشدی بر اساس آیات الهی و دقیقا مانند آیات الهی و حکمی قطعی و غیرقابل تغییر است”. این حساب کاربری تا زمان حذف توییت مورد نظر، امکان انتشار پیام جدیدی را نداشت.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۹ ماه مه ۲۰۲۰