تشدید ناآرامی‌ها در آمریکا؛ اعلام منع تردد شبانه در ۴۰ شهر

آمریکا برای ششمین روز پیاپی شاهد اعتراض گسترده به کشته شدن جورج فلوید بود. در ۱۵ ایالت این کشور گارد ملی بسیج شده است. دونالد ترامپ از فرمانداران ایالت‌ها خواسته با معترضان برخورد سخت‌گیرانه کنند.

نزدیک به یک هفته پس از کشته شدن جرج فلوید به دست یک مأمور پلیس هم نشانی از آرامش در آمریکا به چشم نمی‌خورد. راهپیمایی گسترده در نیویورک، به آتش کشیده شدن خودروها در بوستن و غارت فروشگاه در فیلادلفیا؛ ناآرامی‌ها و اعتراضات به کشته شدن جورج فلوید در مینیاپولیس، در نقاط مختلف آمریکا وارد ششمین روز پیاپی شد.

واشنگتن نیز شاهد تجمع معترضان در برابر کاخ سفید بود. تلاش پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به زدوخورد انجامید.

“صلح بدون عدالت ممکن نیست” از جمله شعارهایی بود که معترضان سر می‌دادند. به گزارش رسانه‌های خبری پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به گاز اشک‌آور و اسپری فلفل متوسل شد. آنگونه که شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده، در دست کم ۴۰ شهر آمریکا منع تردد شبانه اعلام شده است، از جمله در واشنگتن. فرماندار ایالت آریزونا حتی اعلام کرده که منع تردد شبانه به مدت یک هفته تا تاریخ ۸ ژوئن اعتبار خواهد داشت.

شبکه سی‌ان‌ان همچنین از بسیج شدن گارد ملی ایالات متحده در دست کم ۱۵ ایالت آمریکا خبر داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه ۱۱ خرداد (۳۱ مه) با انتشار یک رشته توییت عملکرد گارد ملی در ایالت مینه‌سوتا را ستود و خاطرنشان کرد که نیروهای این گارد باید زودتر بسیج و وارد عمل می‌شدند. ترامپ در یکی از پیام‌های دیگر خود در توییتر تنها با حروف بزرگ نوشت: «نظم و قانون!». او فرمانداران عضو حزب دموکرات را بارها متهم کرده که قاطعانه با “بزهکاران” برخورد نمی‌کنند

رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه بار دیگر گروه ضدفاشیستی آنتی‌فا را عامل خشونت‌ها دانست و اعلام کرد که این گروه در فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی قرار خواهد گرفت.

اعتراضات و ناآرامی‌ها در آمریکا در پی کشته شدن مردی سیاهپوست به نام جورج فلوید بروز کرد. در تصاویری که هفته گذشته به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، یک مأمور پلیس دیده می‌شد که حین بازداشت زانویش را بر گردن فلوید ۴۶ ساله فشار می‌دهد.

این مأمور بی‌توجه به درخواست کمک فلوید که به زحمت می‌گفت نمی‌تواند نفس بکشد، زانوی خود را ۹ دقیقه روی گردن فلوید فشار داد. او چندی بعد در بیمارستان جان باخت.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱ ژوئن ۲۰۲۰