فیفا اساسنامۀ فدراسیون فوتبال ایران را رد کرد. زمان اصلاح تا ١۶ خرداد

فیفا که خواستار اصلاحات گسترده‌ای در اساسنامۀ فدراسیون فوتبال ایران شده بود، متن تازه ارسال شده از سوی این فدراسیون را رد کرد و در نامه‌ای به تاریخ ٩ خرداد به مقامات فوتبال ایران یک هفته فرصت داد، ایرادات وارد شده و ناسازگاری‌های آن را با قواعد فیفا رفع کنند. در غیر این صورت فیفا هیئت رئیسۀ فدراسیون فوتبال ایران را به حال تعلیق در خواهد آورد.

فیفا بر پایۀ اساسنامۀ خود خواستار استقلال فدراسیون‌های ملی فوتبال و عدم دخالت سازمان‌های دیگر و بویژه دولت‌ها در امور این نهادهای ورزشی است. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران اینک زیر فشار قرار دارد تا اساسنامۀ خود را به این منظور با خواست‌ها و الزامات فیفا بویژه در این زمینه هماهنگ سازد.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال در هشت زمینۀ مشخص اساسنامۀ فدراسیون ملی ایران را با اصول خود ناهمسازگار ارزیابی کرده و خواستار تغییر آنها شده است. مهمترین موارد آن به عدم تامین استقلال، عدم تضمین آزادی انتخابات و نقش و دخالت نابجای وزارت ورزش در کارکرد فدراسیون مربوط می شود. سعید آذری، مدیرعامل فولاد خوزستان و عضو مجمع فدراسیون فوتبال ایران گفته است که ایرادهای فیفا به پیش نویس اساسنامۀ این فدراسیون در حدود ۸۰ مورد است.

فدراسیون ملی فوتبال ایران در پی ایرادات پیشین وارد شده به اساسنامۀ خود در اوت سال ٢٠١٩ با همکاری فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش نویس اساسنامۀ تازه‌ای را که با الزامات بین‌المللی در این زمینه هماهنگی داشت و مورد قبول نهادهای جهانی این ورزش قرار گرفته بود تدارک دید، اما پس از آن به جای تصویب و ارسال آن، همان اساسنامۀ پیشین را با تغییراتی که به خواست‌های فیفا پاسخ نمی‌داد به این نهاد ارسال داشت.

مجمع عمومی و انتخابات برای گزینش هیئت رئیسۀ فدراسیون ملی فوتبال ایران قرار است در روز ١۵ مهرماه سال جاری برگزار گردد. با این حال اگر تا آن هنگام اساسنامۀ فدراسیون ایران مورد موافقت فیفا قرار نگیرد، این نهاد می‌تواند خواستار عدم برگزاری انتخابات گردد و در صورت انجام، هیئت رئیسه انتخاب شده را برکنار ساخته و کمیتۀ جانشین موقت برای ادارۀ فدراسیون تعیین نماید. برگزاری این انتخابات که قرار بود پس از کناره گیری مهدی تاج، رئیس پیشین فدرسیون، در دی ماه ١٣٩٨ در روز ٢۵ اسفند سال گذشته صورت گیرد، از سوی فیفا به دلیل فقدان ضمانت‌های لازم در بارۀ آزادی و استقلال آن متوقف شد و به مهرماه موکول گردید. برگزاری این انتخابات اینک نیازمند توافق با فیفا بر سر اساسنامۀ فدراسیون است.

گزینش مهدی محمدنبی به دبیرکلی فدراسیون فوتبال ایران در فروردین سال جاری نیز با ابراز ناخرسندی و عدم تائید کنفدراسیون فوتبال آسیا روبرو شد. او آن هنگام در این باره گفت که ایرادات کنفدراسیون آسیا به شخص وی نبوده بلکه «ایراد شکلى به تشریفات و رویه ادارى» گزینش او بوده است. وی البته تاکید کرد که در این زمینه «از داخل کشور بى تقوایى هایى صورت گرفته و در راستای منافع فردی اطلاعات نادرستى [به کنفدراسیون] منتقل شده است».

علی کفاشیان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران در ٢٤ فروردین گذشته در مصاحبه ای با رادیو گفتگو در بارۀ اصلاح اساسنامۀ فدراسیون فوتبال گفت «ما فیفا را گول زدیم. اساسنامه‌ای که سال ۱۳۸۶ تصویب شد را بازهم بخوانیم. کیومرث هاشمی هم گفتاری برای آن اساسنامه نوشته است که فدراسیون مستقل و غیر دولتی است در حالی که این نبوده است. ما سر فیفا کلاه گذاشتیم و به فیفا دروغ گفتیم». وی چند روز بعد برای اصلاح سخنان خود فاش ساخت که اساسنامۀ فدراسیون به زبان انگلیسی که برای فیفا ارسال شده، با نسخۀ فارسی آن که در کشور به اجرا گذاشته می‌شود متفاوت بود و به عبارت دیگر مقامات فدراسیون اساسنامه‌ای مطابق خواست فیفا تدارک دیده و برای این نهاد ارسال کرده بودند که اساسنامۀ واقعی فدراسیون متفاوت بود.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳۱ ماه مه ۲۰۲۰