نشست سران گروه هفت به تعویق افتاد؛ ترامپ خواستار پیوستن روسیه و سه کشور دیگر به این گروه است

نشست سران گروه هفت کشور بزرگ پیشرفته صنعتی وثروتمند جهان موسوم به جی ۷ حداقل تا ماه سپتامبر آینده به تعویق افتاد. برگزاری این نشست پس از آنکه برخی از رهبران گروه هفت، از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دعوت رئیس جمهوری آمریکا را برای یک نشست حضوری در ماه ژوئن رد کردند، به تعویق افتاد. در همین حال دونالد ترامپ ضمن اعلام تعویق برگزاری این نشست برای پیوستن روسیه، کره جنوبی، استرالیا و هند به جمع این باشگاه بسته ابراز علاقه کرده است.

دونالد ترامپ روز شنبه هنگام بازگشت از فلوریدا به خبرنگاران گفت: «من این نشست را به تعویق انداختم، برای اینکه حساس می کنم که این گروه، جی ۷ آنچه را واقعاً در جهان می گذرد، نمایندگی نمی کند. ساختار این گروه بسیار قدیمی است.»

گروه هفت هم اکنون متشکل از ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا، ژاپن و آلمان است. آسوشیتدپرس نوشت که دونالد ترامپ قصد دارد روسیه، استرالیا، کره جنوبی و هند را به این نشست دعوت کند.

دونالد ترامپ پیش‌تر پیشنهاد بازگشت روسیه به این نشست را داده بود. این گروه از زمان حمله روسیه به اوکراین، عضویت مسکو در این گروه را لغو و آن کشور را از شرکت در این نشست‌ها منع کرد. آلیسا فرح، مدیر ارتباطات کاخ سفید نیز گفت که رئیس جمهوری آمریکا خواستار آن است که کشورهای متحد آمریکا و کشورهایی که با شیوع ویروس کرونا درگیر بودند در این نشست مشارکت داشته باشند.

قرار بود این نشست به صورت حضوری دهم تا دوازدهم ماه ژوئن در کاخ سفید برگزار شود، اگرچه پیش‌تر ترامپ از احتمال برگزاری این نشست در کمپ دیوید خبر داده بود. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا برای شرکت در این نشست و حضور در کمپ دیوید اعلام آمادگی کرده بودند. در حالی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته بود با توجه به تداوم اپیدمی کرونا از سفر به ایالات متحده خودداری می‌کند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳۱ ماه مه ۲۰۲۰