درگیری معترضان لبنانی با حامیان حزب‌الله در بیروت. معترضان خواهان غیرمسلح کردن حزب‌الله هستند

صدها نفر روز شنبه بار دیگر در اعتراض به مشکلات اقتصادی به خیابان‌های بیروت، پایتخت لبنان، آمدند. در این میان درگیری میان آنها و حامیان حزب‌الله چندین زخمی و مجروح بر جای گذاشت.

اعتراض این افراد به وضعیت اقتصادی بد کشور است که ظاهرا با تغییر در دولت نیز به بهبود نزدیک نشده است.

معترضان خواستار استعفای دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام برای مجلس و همچنین خلع سلاح گروه حزب‌الله بودند که از حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدها نفر روز شنبه در خیابان٬های اطراف میدان مرکزی شهر بیروت جمع شده و دست به اعتراض زدند، اما این اعتراضات با برخورد نیروهای امنیتی لبنان روبه‌رو شد. گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی در برابر معترضان به پرتاب گاز اشک‌آور توسل شده‌اند.

برخورد نیروهای امنیتی ۴۸ زخمی و مجروح بر جای گذاشته که از این میان ۱۱ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند. همزمان گزارش‌ها حاکی از درگیری برخی از حامیان گروه حزب‌الله با عده‌ای از معترضان است که خواهان غیرمسلح کردن این گروه بوده‌اند.

گروه حزب‌الله تنها گروه سیاسی در لبنان است که از زمان پایان جنگ داخلی در این کشور هنوز از سلاح‌های خود دست نکشیده است.

تظاهرات روز شنبه در شهر بیروت نخستین گردهمایی مردم معترض است که از زمان کم شدن محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا در پایتخت لبنان برگزار می‌شود.

به دنبال بحران اقتصادی شدیدی که لبنان را در آستانه ورشکستگی قرار داد، سال گذشته این کشور به صحنه اعتراضات خیابانی گسترده‌ای بدل شد که به استعفای سعد حریری نخست وزیر منجر شد. اما در ماه‌های گذشته همزمان با شیوع کرونا و اعمال قرنطینه، اعتراضات نیز فروکش کرده بود.

بدهی دولت لبنان هم‌اکنون به حدود ۸۷ میلیارد دلار رسیده که ۵۰ درصد بیشتر از کل تولید ناخالص داخلی کشور محسوب می‌‎شود. طبق آمار رسمی، بیش از ۳۵ درصد از مردم لبنان بیکارند و بیش از ۴۵ درصد آنها با فقر دست به گریبان.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۷ ژوئن ۲۰۲۰