بحث الحاق اراضی؛ وزیر خارجه آلمان به اسرائیل می‌رود

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه ۲۱ خرداد (۱۰ ژوئن) راهی اسرائیل می‌شود تا با مقامات دولت جدید این کشور دیدار و گفتگو کند.

طرح پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای برقراری صلح در خاورمیانه و همچنین برنامه‌های اسرائیل در راستای الحاق بخشی از کرانه باختری رود اردن به خاکش از جمله موضوعات محوری این گفتگوها خواهد بود.

وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه ۱۹ خرداد (۸ ژوئن) اعلام کرد که ماس در جریان این سفر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، گابی اشکنازی، وزیر خارجه و بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل مذاکره خواهد کرد.

سفر به مناطق فلسطینی نشین و دیدار با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در دستور کار وزیر خارجه آلمان قرار ندارد. وزارت خارجه آلمان در این باره به وضعیت دشوار ناشی از پاندمی کرونا که در حال حاضر حاکم است، اشاره کرده است.

وزیر خارجه آلمان نخستین مقام بلندپایه سیاسی خارجی است که با دولت جدید اسرائیل دیدار و گفتگو می‌کند.

ایستگاه دوم سفر ماس اردن است. طبق اعلام وزارت خارجه آلمان قرار است که ماس از اردن گفتگویی ویدیویی با محمد اشتیه، نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین انجام دهد.

دشوارترین موضوع مورد بحث میان طرفین مسئله الحاق بخشی از مناطق کرانه باختری رود اردن به اسرائیل است که در طرح صلح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز نقشی اساسی بازی می‌کند.

اسرائیل ممکن است روز اول ژوئیه سال جاری میلادی در این راستا گام بردارد. اول ژوئیه در عین حال تاریخی است که آلمان ریاست ادواری شورای اتحادیه اروپا و همچین شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده می‌گیرد.

از این رو انتظار می‌رود که آلمان ناگزیر شود در این بحث و جدل، نقش میانجی را ایفا کند، از جمله در یافتن پاسخی بر این پرسش که آیا اتحادیه اروپا در صورتی که اسرائیل دست به الحاق ارضی کرانه باختری بزند، تحریم‌هایی علیه این کشور وضع خواهد کرد یا نه. وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست خود در ماه مه نظراتی گوناگون در این باره داشتند.

اسرائیل در طی جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ از جمله کرانه باختری رود اردن و همچنین بخش شرقی اورشلیم (بیت‌المقدس) را اشغال کرد و از آن زمان پیوسته در تلاش پیش‌برد برنامه‌های شهرک٬سازی خود بوده است.

اتحادیه اروپا ایجاد شهرک‌های اسرائیلی در مناطق اشغالی را ناقض حقوق بین‌الملل می‌داند و آن را مانعی بر سر راه برقراری صلحی پایدار در منطقه تلقی می‌کند. اسرائیل اما گام‌های خود را “مشروع” می‌داند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حدود دو هفته پیش طرح الحاق بخشی از کرانه باختری اردن و اجرای برنامه‌های آمریکا معروف به “معامله قرن” را به معنای خاتمه توافقنامه صلح اسلو از جمله توافقنامه امنیتی با آمریکا و اسرائیل دانسته بود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۸ ژوئن ۲۰۲۰