کارگر میدان نفتی یادآوران خوزستان خود را حلق‌آویز کرد

یکی از کارکنان شرکت “نظم‌آفرینان ایمان” در یکی از میادین نفتی هویزه در استان خوزستان در پی پرداخت نشدن دستمزد اردیبهشت‌ماه و “ناکام ماندن تلاش‌اش برای دریافت مساعده” در محل کارش خود را حلق‌آویز کرد و جان باخت.
یکی از کارکنان جوان بخش نگهبانی چاه نفتی “اف ۱۹” در میدان نفتی یادآوران واقع در منطقه هویزه شمال اهواز به دلیل تأخیر پیمانکار در پرداخت حقوق ماهیانه‌اش، خود را در محل کار حلق‌آویز کرد و جان باخت.

به گزارش “عصر ایران”، او که عمران نام داشت و در زیرمجموعه مؤسسه “نظم‌آفرینان ایمان” فعالیت می‌کرد همچون سایر کارگران حقوق اردیبهشت ماهش را دریافت نکرده بود.

“اهواز ژورنال” می‌گوید، این کارگر جوان به گفته همکارانش، تا آنجا پیش رفت که به بدترین شرایط قراردادهای تحمیلی پیمانکار مثل بقیه کارگران تن داد تا بتواند به کار خود ادامه دهد و حداقل حقوقی را هزینه خانواده خود کند اما همان نیز محقق نشد.

یکی از کارگران شرکت “نظم‌آفرینان ایمان” گفته است: «کارگری که اقدام به خودکشی کرده بود به دلیل فشار اقتصادی و نداشتن پول برای خرید مایحتاج زندگی درخواست ۵۰۰ هزار تومان مساعده کرده بود که هیچ پولی را دریافت نکرد.» او می‌گوید، پیمانکار فعلی که از حدود پنج سال پیش فعالیت می‌کند در این پنج سال دائما حقوق‌ها را کم کرده تا این که در سال جاری قراردادی جدید ارائه کرده است.

کارگران بعد از مراجعه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان مطمئن می‌شوند که این قرارداد غیر قانونی است و باید از امضای آن خودداری کنند. بعد از این که شکایت آنان به فرمانداری هویزه و اداره کار این شهرستان به جایی نمی‌رسد بالاخره اوایل خرداد مجبور به امضای این قرارداد می‌شوند.

یکی دیگر از کارگران این شرکت می‌گوید، بعد از سال‌ها کار در شرکت، به آنها گفته شد باید قرارداد شش ماهه‌ای را امضا کنند و در صورت رضایت کارفرما، در کار می‌مانند. این فرد تصریح کرد: «برگه سفیدی روی قرارداد بود که باید روی آن برگه را سفید امضا می‌کردیم که حدود نیمی از کارگران آن را امضا کردند.»

افزایش خودکشی‌ها همراه با وخامت اوضاع اقتصادی

در سال‌های اخیر همراه با وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی ایران آمار خودکشی رو به فزونی گذاشته است. دو روز پیش (۲۰ خرداد) رسانه‌های ایران از خودکشی مرد جوانی از کارکنان “فرودگاه بین‌المللی امام خمینی” خبر دادند که به دلیل اخراج از محل کارش خود را از طبقه دوم به پایین پرت کرد و جان داد.

۱۹ خرداد زنی۴۰ ساله که قصد خودکشی از روی پل طبیعت اهواز را داشت با تلاش نیروهای امدادی سازمان آتش‌نشانی از خودکشی منصرف و از بالای پل به پایین آورده شد.

۱۸ خرداد جهانگیر آزادی میانکوهی، “جانباز” کرمانشاهی جنگ هشت‌ساله ایران و عراق در کرمانشاه مقابل دفتر بنیاد شهید این شهر خود را به آتش کشید و بعد از چند ساعت جان باخت.

همزمان جوان ۲۴سال‌های در اهواز که پس از خوردن قرص قصد خودکشی در اتاقش را داشت به موقع توسط خانواده تحویل نیروهای امدادی داده شد و از مرگ نجات یافت.

پیش از آن یک کودک کار ۱۱ ساله با نام آرمین در کرمانشاه که مادر نداشت و پدرش معتاد بود دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

شنبه ۱۷ خرداد نیز یک زن ۴۱ ساله خود را در ایستگاه متروی “جوانمرد قصاب” تهران به قصد خودکشی زیر قطار پرتاب کرد که در نهایت به مراکز درمانی منتقل شد و زنده ماند.

در سال ۱۳۹۷ به گفته دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، حدود ۱۰۰هزار مورد اقدام به خودکشی در ایران به ثبت رسیده است.

کارشناسان افزایش فشارهای اقتصادی و اجتماعی و چشم‌انداز تیره برای آینده را از دلایل عمده افزایش خودکشی در ایران میدانند.

وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی در ایران، افزایش نرخ بیکاری، عدم دریافت دستمزدها، تعطیلی واحدهای تولیدی، تورم فزاینده، عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی و نابرابری‌های اقتصادی از دلایلی است که دست به دست هم داده و آمار خودکشی را به‌ویژه در میان اقشار و استان‌های محروم و زنان بالا برده است.

استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و کرمانشاه بیشترین آمار خودکشی در ایران را به خود اختصاص داده‌اند.
منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰