تشییع جنازه سه فعال محیط زیست در پاوه

جلیل بالایی، مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی ایلنا تایید کرد که مختار خندانی، بلال امینی و یاسین کریمی، سه فعال محیط زیست هنگام تلاش برای اطفای حریق در منطقه سخت‌گذر «بوزین» و «مرخیل» به علت وزش باد در محاصره آتش قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند.

از پنجشنبه هفته گذشته آتش در منطقه بوزین و مرخیل شعله‌ور شده است. به سبب مناسب بودن سطح مرتع، محل حریق بسیار وسیع و گسترده گزارش شده است. ایلنا می‌نویسد ظاهراً استاندار کرمانشاه در تلاش است برای کمک به نیروهای محلی بالگردهایی را به منطقه اعزام کند، اما به دلیل «شرایط زمانی» و «هوا» تا این لحظه به بالگردها اجازه پرواز داده نشده است.

انجمن زیست محیطی ژیوای و فعالان محلی از پنجشنبه تا شنبه گذشته موفق شدند حریق را مهار کنند، اما شامگاه شنبه مجدداً زاگرس شعله‌ور شد. در پاوه بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع وجود دارد. منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده.

با اعلام خبر جان باختن سه تن از فعالان محیط زیست، از ساعتی قبل انجمن زیست‌محیطی ژیوای و سایر علاقمندان به محیط زیست فراخوان‌هایی صادر کرده بودند. سرانجام پیکر جان‌باختگان شامگاه یکشنبه ۸ تیر به شهر رسید و شمار زیادی از مردم در مراسم تشییع مختار خندانی، بلال امینی و یاسین کریمی شرکت کردند. این فعالان که سال‌هاست با انجمن ژیوای برای حفظ محیط زیست همکاری می‌کنند هنگام اطفای حریق با کمترین امکانات و به یک معنا با دست خالی در ارتفاعات بوزین و مرخیل در تلاش برای مهار آتش بودند که جان خود را از دست دادند.

مختار خندانی نوسود، از اعضای هیات موسس و سخنگوی انجمن ژیوای و یاسین کریمی نیز از اعضای این انجمن بود.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۰