انتخابات ریاست جمهوری لهستان به دور دوم کشید

آندرزیج دودا، رئیس‌جمهوری محافظه‌کار لهستان، در رأی‌گیری روز شنبه از رافاو تراسکووسکی، رقیب لیبرال خود پیش افتاد اما نتوانست اکثریت آرا را برای پیروزی کسب کند و در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم کشیده شد.

مطابق آخرین آمارها آندرزیج دودا توانست ۴۱/۸ درصد از کل آراء شمارش شده تا پایان روز شنبه را از آن خود کند، حال‌آنکه رافاو تراکووسکی، رقیب وی تنها ۳۰/۴ درصدِ این آراء را کسب کرد و باقی رأی‌ها میان ۹ نامزد دیگر تقسیم شد.

کارشناسان می‌گویند شرکت‌کنندگان در انتخابات اخیر لهستان احتمالا ازآن‌رو پرشمارتر از پیش بودند که رئیس‌جمهوری کنونی این کشور در کارزار خود پیوسته وعدهٔ دفاع از ارزش‌های سنتی و نیز بالابردن سطح زندگی مردم را داده است.

آقای دودا طی نطقی اعلام کرد: «هدف مشترک ما لهستانی قوی است، حفظ لهستانی که شأن و منزلت دارد، تا مردم احساس کنند که دولت نمایندهٔ شأن و منزلت کشور است و منافع و مسائل لهستانی‌ها برایش اولویت دارد.»

از سوی دیگر رافاو تراکووسکی، شهردار ورشو و رقیب میانه‌روی آندرزیج دودا نیز قول داده است اگر بر سر کار بیاید نه تنها از بودجهٔ محبوبِ رفاه اجتماعی کم نخواهد کرد بلکه خواهد کوشید تا در قانون اساسی کشور نیز اصلاحاتی بکند تا وضعیت کنونی را بهبود ببخشد.

وی در تازه‌ترین سخنان خود اعلام کرد: «بیش از ۵۸ درصد از جامعهٔ ما خواهان تغییر است و من مایلم به آنها بگویم که من نامزد شما خواهم بود؛ نامزد تغییر!»

به این ترتیب انتخابات ریاست جمهوری لهستان پس از کارزار چند ماههٔ رقبا و نیز ۶ هفته تأخیر در زمان رأی‌گیری، به دور دوم کشیده شد. بناست رأی‌دهندگان لهستانی روز ۱۲ ژوئیه از نو پای صندوق‌های رأی بروند تا یکی از این دو رقیب را به ریاست جمهوری کشور برگزینند.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۰