وزیر دفاع اسرائیل: همه آنچه در مراکز اتمی ایران رخ می‌دهد مربوط به اسرائیل نیست

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه ۱۵ تیر (پنجم ژوئیه) نسبت به آنچه که در روزهای گذشته از سوی رسانه‌های مختلف و مقام‌های اطلاعاتی کشورها در باره احتمال دست داشتن اسرائیل در “انفجار مشکوک در نطنز” منتشر شده است، واکنش نشان داد.

گانتس به رادیو ارتش اسرائیل در این باره گفت: «هر حادثه‌ای که در ایران رخ می‌دهد لزوماً ارتباطی با ما ندارد … اینها سیستم‌های پیچیده‌ای هستند، بازدارنده‌های ایمنی بسیار بالایی دارند و من مطمئن نیستم که آنها [ایرانی‌ها]همیشه می‌دانند که چگونه باید آنها را حفظ و نگهداری کنند.»

رئیس سابق ارتش اسرائیل در ادامه گفت که ایرانی‌ها “همیشه می‌توانند به ما مشکوک باشند”، اما گانتس همزمان گوشزد کرد: «هر رویدادی که در ایران اتفاق می افتد به طور ضروری ارتباطی با ما ندارد.»

در روزهای اخیر مجموعه‌ای از انفجارهای مشکوک در ایران رخ داده است: روز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه (دوم ژوئیه) یک انفجار در سایت هسته‌ای نطنز انفجاری روی داد. این انفجار در مرکز مونتاژ سانتریفیوژها اتفاق افتاده بود. سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این زمان تأیید کرد که حادثه‌ای در نطنز رخ داده است؛ در جایی که حمله سایبری بسیار پیچیده استاکس‌نت در سال ۲۰۱۰ در آن اتفاق افتاده بود.

نشریه نیویورک تایمز به همزمانی “حادثه” نطنز و برخی آتش‌سوزی‌های اخیر در تاسیسات مربوط به فعالیت‌های اتمی و نظامی ایران اشاره می‌کند که هنوز هیچ توضیح مشخصی درباره علل آنها ارائه نشده است.

چند روز پیش از آن (جمعه ۶ تیرماه) مردم منطقه شرق تهران از انفجار مهیب با نور و صدای شدید خبر دادند. در این انفجار که بعدها گفته شد که در یکی از مراکز موشکی ایران در منطقه خجیر بوده به تاسیسات توسعه موشکی آسیب رسیده بود.

این انفجاری بود که در نزدیکی تاسیسات نظامی پارچین در شرق تهران رخ داد. مقامات ایرانی محل این انفجار را منطقه‌ای غیرنظامی و دلیل آن را انفجار مخزن گاز اعلام کردند. ولی خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که این انفجار “در تونل‌های زیرزمینی و سایت‌های تولید موشک” روی داده است.

روز شنبه ۱۴ تیر (چهارم ژوئیه) نیز یک نیروگاه برق در حومه شهر اهواز طعمه آتش شد. اگرچه رسانه های رژیم ایران، اسرائیل و ایالات متحده را به دلیل احتمال خراب‌کاری در سایت‌های هسته‌ای مقصر دانسته‌اند، اما از زدن اتهام مستقیم به هر دو کشور خودداری کردند.

گانتس امروز به رادیو اسرائیل گفت: «ما در همه جبهه ها عمل می‌کنیم تا احتمال تبدیل شدن ایران به یک قدرت اتمی را کاهش دهیم – و ما این اقدام را برای محافظت از امنیت خود ادامه خواهیم داد.» وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرد: «ایران هسته‌ای تهدیدی برای جهان و منطقه است و همچنین تهدیدی برای اسرائیل به شمار می‌رود و ما همه کارها را انجام خواهیم داد تا از وقوع آن [تهدید] جلوگیری کنیم. ما همه کارهای ممکن را انجام خواهیم داد تا از گسترش نفوذ ایران و ترور و سلاح جلوگیری کنیم ، اما من در این ارتباط به هیچ رویدادی اشاره نمی کنم. »

در روزهای گذشته رسانه های مختلف به نقل از مقام‌های اطلاعاتی کشورها از احتمال دست داشتن اسرائیل در بعضی از “حوادث مشکوک” در ایران به ویژه انفجار نطنز گزارش داده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که چند مقام ایرانی که نامی از آنها نبرده، گفته‌اند که انفجار تاسیسات نطنز کار اسرائیل بوده و بعضی از آنها “بدون ارائه شواهد” مدعی شده‌اند که این مرکز هدف حمله سایبری قرار گرفته است.

پیش از این سه مقام ایرانی که هویت آنها فاش نشده است به خبرگزاری رویترز گفته بودند که علت انفجار در سایت هسته‌ای نطنز حملات سایبری بوده است. دو نفر از آنها نیز اگرچه در این باره مدرکی ارائه نکردند اما معتقد بودند که احتمالا اسرائیل در پشت این حادثه بوده است.

نشریه نیویورک تایمز نیز در گزارشی از قول یک منبع امنیتی در خاورمیانه و یک کارشناس جنگ‌افزارهای هسته‌ای احتمال داده که آتش‌سوزی در نطنز یک “اقدام خراب‌کارانه” بوده است.

گبی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز امروز در باره حادثه انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز اظهار نظر کرد. اشکنازی دخالت اسرائیل در انفجار اخیر تاسیسات هسته‌ای نطنز را تایید نکرد اما در پاسخ به خبرنگاران در باره این انفجار گفت: «ما کارهایی می‌کنیم که بهتر است گفته نشود.»

وزیر امور خارجه اسرائیل اما بار دیگر ایران را تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل دانست و گفت: «سیاست ما طولانی‌مدت است و بر این اساس استوار است که اجازه ندهیم ایران توانایی اتمی داشته باشد.»

از سوی دیگر کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ایران گفت که بررسی‌های فنی و امنیتی دستگاه‌های ذیربط، علت وقوع حادثه در مجتمع نطنز را دقیقا روشن کرده‌اند، اما اعلام آن به دلیل “برخی ملاحظات امنیتی” در زمان مناسب انجام خواهد شد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم ایران هم انفجار را مربوط به یک سوله در حال ساخت غیرفعال خوانده که تلفات جانی نداشته و به فعالیت جاری در سایت نطنز لطمه نزده است. فرماندار نطنز هم از جمله گفته که در سوله حادثه‌دیده، تنها وسایل اسقاطی موجود بوده‌اند. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس، با استناد به گفته‌های کارشناسان بین‌المللی عنوان می‌کند که حادثه مربوط به تاسیسات جدید تولید سانتریفوژ بوده است. علی‌اکبر صالحی، رئیس این سازمان آبان ۹۸رسما از نصب ۱۵ سانتریفوژ نسل جدید در نطنز خبر داده بود.

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل رژیم ایران روز پنجشنبه به تلویزیون دولتی گفته بود: «پاسخ دادن به حملات سایبری بخشی از دفاع کشور است. اگر ثابت شود که کشور ما مورد حمله سایبری قرار گرفته است، ما پاسخ خواهیم داد.»

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۵ ژوئیه ۲۰۲۰