ارجاع پرونده هسته ای رژیم ایران به شورای امنیت

عباس عراقچی، معاون دستگاه وزارت خارجه رژیم ایران روز دوشنبه ۱۶ تیر (ششم ژوئیه) در نشست مدیران ارشد این وزارتخانه هشدار داد هر حرکتی که “ایران را در عرصه بین‌المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است”. او با اشاره به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران گفت: «آژانس بازی بسیار پیچیده‌ای را در مقابل ما ایجاد کرده و با این قطعنامه و با فشار آمریکا احتمال ارجاع پرونده ایران در نشست بعدی شورای حکام به شورای امنیت وجود دارد.»

عراقچی این را یک “بازی خطرناک” دانسته است که اگر جمهوری اسلامی در آن “گرفتار” شود با خسارات راهبردی مواجه خواهد شد. او تاکید کرد که رژیم جمهوری اسلامی نباید در این برهه که رقابت‌های انتخاباتی آمریکا نزدیک است “بهانه‌ا‌ی به آمریکا” بدهد.

به گفته عراقچی این حکومت درگیر “یک معرکه سنگین سیاسی، اقتصادی و حقوقی با آمریکا در چارچوب سیاست فشار حداکثری این کشور” است؛ فشاری که از هنگام روی کار آمدن ترامپ آغاز و به تدریج سنگین‌تر و سنگین‌تر شد.

هشدار عراقچی درست یک روز پس از آن داده می‌شود که نمایندگان مجلس یازدهم، محمدجواد ظریف را به خاطر برجام به مواخذه‌ای شدید کشیدند. اکثریت نمایندگان مجلس این دور اصولگرایان مخالف برجام هستند. جواد ظریف در پاسخ به شعارهای آنها مجبور شد هشدار دهد که “برای آمریکا اصلاح‌طلب، اصولگرا، انقلابی و غیرانقلابی تفاوتی ندارد” همه آنها در یک کشتی هستند که اگر اتفاقی برای آن بیفتد همه با هم فرو خواهند رفت.

هشدار امروز عباس عراقچی در حقیقت به گرایش تندروهایی بود که از ابتدای توافق ایران با نمایندگان ۵+۱ گام به گام در ناکام گذاشتن این توافق تلاش کردند. او گفت که مهمترین هدف آمریکا بردن مجدد پرونده ایران به شورای امنیت است که از چند مسیر دنبال می‌شود. یکی از مسیرها به گفته او شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. مسیر دیگر هم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و فعال کردن مکانیسم ماشه است که منجر به تحریم‌های همه جانبه علیه ایران می‌شود.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳۰ خرداد (۱۹ ژوئن) با تصویب قطعنامه‌ای با ۲۵ رأی مثبت از رژیم ایران خواست که بی‌درنگ امکان دسترسی آژانس به تمام تأسیسات هسته‌ای این کشور را فراهم کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۶ ژوئیه ۲۰۲۰