دیدبان حقوق بشر: حکم اعدام معترضان ایرانی باید فوری لغو شود

دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی مفصل صدور احکام اعدام در پیوند با اعتراضات به وضعیت اقتصادی و فساد حکومتی در ایران را محکوم کرده و از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواسته است که این احکام را فوری لغو کند.

نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر روند پیگردی، رسیدگی قضائی و محکومیت سه مرد جوان، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، بازداشت‌شدگان آبان ماه ۹۸، را غیرمنصفانه و فاقد مبنای حقوقی دانسته است.

به گفته دیدبان حقوق بشر احکام اعدام علیه سه جوان یادشده در ارتباط با اعتراضات آبان با استناد به اتهام‌های مبهم و مفهوم کلی “امنیت ملی” صادر شده‌اند، محکومان از دسترسی به وکیل محروم بوده و برای “اعتراف به گناهان نکرده” زیر شکنجه قرار گرفته‌اند.

دیدبان حقوق بشر صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم، را نیز غیرقابل قبول دانسته است. این روزنامه‌نگار و مدیر کانال “آمد نیوز” به اعدام محکوم شده است. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در دهم تیرماه (برابر ۳۰ ژوئن) ۱۷ مورد از اتهام‌های واردشده به زم را مصداق “فساد فی‌الارض” دانست. روح‌الله زم شامگاه جمعه ۲۰ تیرماه در برنامه‌ای به نام “بدون تعارف” در تلویزیون ایران ظاهر شد و درباره برخی از سوابق و فعالیت‌های خود با مجری برنامه گفتگو کرد. مجری برنامه‌ای که بی‌گمان با دخالت مقام‌های امنیتی تهیه شده است، تأکید می‌کند که این “گفتگوی بدون تعارف” خارج از فضای زندان انجام گرفته است. او در پایان برنامه از دستگاه اطلاعاتی سپاه پاسداران به خاطر امکان تهیه برنامه تشکر می‌کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۰
تصویر: از راست: امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی