لبنان طرح واردات نفت از ایران را رد کرد و به کویت روی آورد

وزیر انرژی لبنان روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه (۱۷ ژوئیه) به صراحت اعلام کرد که لبنان در حال حاضر برنامه‌ای برای مذاکره با ایران به منظور خرید نفت را ندارد.

این سخنان ریموند غجر در واکنش به اظهارات اخیر حسن نصرالله، رئیس حزب‌الله لبنان است که چندی گفته بود، این پیشنهاد خود را با دولت لبنان مطرح کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، حسن نصرالله در همین روز، کوتاه پیش از سخنان وزیر انرژی لبنان گفت که “بحثی آرام” با دولت لبنان در باره پیشنهادش داشته است، مبنی بر این که لبنان نفت پالایش‌شده ایران را بخرد و قیمت آن را با پوند لبنانی بپردازد و این از بار کمبود ارز دولت لبنان نیز خواهد کاست.

برخی صاحب‌نظران معتقدند که حسن نصرالله و رژیم جمهوری اسلامی ایران قصد دارند هزینه حزب‌الله لبنان را با این معامله تأمین کنند و پول نفت ایران با پوند لبنانی، مستقیم به حزب‌الله لبنان پرداخت شود؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در تنگنای مالی است و همچون گذشته قادر به پرداخت ده‌ها میلیون دلار هزینه حزب‌الله نیست.

لبنان در حال حاضر با یک بحران مالی عظیم دست و پنجه نرم می‌کند. از ماه اکتبر سال گذشته بدین سو، پوند لبنانی حدود ۸۰درصد ارزش خود را از دست داده است.

ریموند غجر در اظهارات امروز خود گفت: «فعلا طرحی برای مذاکره با رژیم ایران برای واردات بنزین وجود ندارد و با دولت عراق برای تأمین احتمالی سوخت مذاکراتی آغاز شده است.» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته خرید نفت لبنان از ایران را غیرقابل پذیرش خوانده و گفته بود: «به طور حتم این یک کالای تحریم شده است، و ما هر اقدام لازم را به خرج خواهیم داد تا مطمئن شویم ایران نتواند نفت خام خود را به هیچ جایی بفروشد، از جمله به حزب‌الله در منطقه…»

مذاکره لبنان با کویت:
از سوی دیگر، رئیس امنیت داخلی لبنان خبر داد که کشورش به منظور حل بحران مالی و اقتصادی، مذاکراتی را با کویت برای دریافت سوخت مورد نیاز آغاز کرده است. به گزارش رویترز، عباس ابراهیم به روزنامه کویتی الرأی گفت که او در سفری که به این کشور نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس داشته، گفتگوها و تبادل پیشنهادهایی با مقامات کویتی داشته است که می‌تواند از سطح بحران لبنان بکاهد.

رئیس امنیت داخلی لبنان به روزنامه الرأی گفته است: «ما قصد داریم ۱۰۰درصد نیازهای خود را مستقیما از کویت تأمین کنیم، بدون اینکه هر واسطه‌ای یا شرکت دیگری در این میان سودی ببرد.» او گفت که این درخواست مستقیما با امیر کویت در میان گذاشته شده است. مقامات کویت تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند. عباس ابراهیم به این پرسش که چه کمک‌های دیگری نیز ممکن است کویت در اختیار لبنان بگذارد، سکوت اختیار کرد.

کویت هم‌اکنون در شرایط پایین بودن قیمت پایین نفت و بحران کرونا با کمبود بودجه مواجه شده است. روزنامه پرتیراژ القبس کویت به نقل از منابعی می‌نویسد، در وضعیت کنونی برای کویت دشوار است بتواند از طریق ذخایر بانک مرکزی از لبنان حمایت کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۰