روسیه: ادامه تظاهرات ضد دولتی علیه بازداشت فرماندار خاباروفسک

هزاران معترض روز شنبه بیست و پنجم ژوئیه بار دیگر در خیابان‌های شهر خاباروفسک واقع در شرق روسیه دست به یک تظاهرات گسترده زدند. مردم خاباروفسک، علیرغم ممنوعیت تجمع در روسیه به سبب شیوع ویروس کرونا، در اعتراض به بازداشت فرماندار پیشین ایالت از دو هفتۀ پیش به این سو تظاهرات ضد دولتی گسترده‌ای در مرکز این ایالت به راه انداخته‌اند. این تظاهرات اینک به شهرهای دیگر و از جمله سن پترزبورگ و مسکو نیز سرایت کرده است.
تظاهرات علیه دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شنبه بیست و پنجم ژوئیه در خاباروفسک برای پانزدهمین روز پیاپی ادامه یافت. این تظاهرات که بی سابقه خوانده شده است در پی بازداشت سرگی فورگال، فرماندار پیشین خاباروفسک آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

سرگی فورگال در تاریخ ۹ ژوئیه به اتهام قتل بازداشت و به مسکو انتقال داده شد. فرماندار پیشین خاباروفسک اتهامات را رد کرده و این اقدام دولت روسیه را تحریک سیاسی علیه خود عنوان کرده است. مقامات کرملین نیز انگیزه سیاسی بازداشت وی را تکذیب کرده‌اند.

شماری از معترضان در میان تظاهرکنندگان چند هزار نفری روز شنبه که به طرفداری از سرگی فورگال و در اعتراض به تصمیم دولت روسیه به خیابان‌های شهر خاباروفسک آمده بودند، خواستار استعفای ولادیمیر پوتین شدند. برخی از تظاهرکنندگان نیز علیه میخائیل دگتتیارف، جانشین سرگی فورگال شعار دادند.

الینا اسلوپووا، یکی از تظاهرکنندگان روز گذشته گفته است: «ما خواستار آزادی فرماندار شهر خود هستیم و معتقدیم که به احتمال زیاد وی به صورت غیرقانونی بازداشت شده است». معترضان شهر خاباروفسک که در نزدیکی مرز چین واقع شده است، مخالفان دولت روسیه هستند.

همزمان با این تظاهرات، تجمع‌های اعتراضی دیگری نیز در حمایت از معترضان خاباروفسک در چندین شهر دیگر روسیه برگزار شد. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، پلیس روز گذشته ده ها معترض را در میدانِ پوشکینِ مسکو بازداشت کرد.

سرگی اودالسوف، یکی از فعالان سازمان غیر دولتی «OVD-Info» و متخصص نظارت بر اعتراضات مردمی در روسیه گفته است که علاوه بر بازداشت شدگان مسکو، بیش از ۳۰ نفر دیگر نیز در دیگر شهرهای کشور بازداشت شده‌اند.

الکسی ناوالنی، منتقد دولت ولادیمیر پوتین ضمن حمایت از تظاهرات روز شنبه در شهر خاباروفسک گفته است که معترضان تنها با پشتیبانی «کل مردم کشور» می توانند امتیازاتی بدست آورند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۰