سازمان امنیت آلمان: حزب‌الله لبنان یک انبار نیترات آمونیوم در ایالت بایرن داشته که در سال ۲۰۱۶ از آلمان خارج شده است

نهادهای امنیتی آلمان زمانی که مشغول تحقیق درباره فعالیت‌های حزب‌الله لبنان در این کشور بودند، متوجه انبار نیترات آمونیوم این گروه در ایالت بایرن می‌شوند. محتویات این انبار “بسته‌های سرد” موسوم به Cold-Packs بوده که از جمله حاوی نیترات آمونیوم بوده‌اند. این بسته‌ها در سال ۲۰۱۶ از خاک آلمان خارج شده‌اند.

سازمان امنیت داخلی آلمان (اداره حفاظت از قانون اساسی) تصریح کرده که شواهدی مبنی بر مرتبط بودن محتویات این انبار با انفجارهای روز سه‌شنبه بیروت در دست نیست.

در انفجارهای مهیب روز سه‌شنبه (چهارم اوت) بیروت بیش از ۱۵۴ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند. علت احتمالی این انفجارها انبار نیترات آمونیومی عنوان شده که در بندر بیروت از سال‌ها پیش وجود داشته است. بندر بیروت تحت اداره حزب‌الله لبنان است.

وزیر کشور آلمان، هورست زهوفر، در ماه آوریل سال جاری فعالیت حزب‌الله لبنان در آلمان را ممنوع اعلام کرده بود.

سازمان امنیت داخلی آلمان این گزارش را در پاسخ به پرسشی مطرح کرده که درباره گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائيل از این نهاد شده بود. بر اساس این گزارش تلویزیونی که بهار امسال بدون ذکر منبع منتشر شد، اداره امنیت خارجی اسرائيل، موساد، به نهادهای امنیتی آلمان اطلاع داده بوده که حزب‌الله لبنان در جنوب آلمان انبار نگهداری نیترات آمونیوم دارد.

وزارت کشور آلمان در پاسخ به احتمال وجود انبار نیترات آمونیوم در آلمان گفته است: «در این باره به دلیل حفاظت از مصالح عملیاتی نهادهای امنیتی نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.»

حزب دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) FDP در پارلمان ایالتی بایرن درباره این گزارش سازمان امنیت با دولت بایرن تماس گرفته است. مارتین هاگن رییس فراکسیون این حزب در پارلمان ایالتی بایرن به خبرگزاری آلمان گفته است: «بایرن نباید به انبار مواد منفجره اسلام‌گرایان تبدیل شود.»

او همچنین از دولت خواسته به طور کتبی به این پرسش‌ها پاسخ دهد که آیا درباره این انبار در بایرن به مقامات دولتی اطلاع داده شده بود؟ آیا گفته شده بود که چنین انباری کشف شده و چه مقدار نیترات آمونیوم در آن انبار شده بوده است؟

یک سخنگوی وزارت داخلی بایرن به خبرگزاری آلمان گفته است: «ما هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداریم.»

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۷ اوت ۲۰۲۰