فساد گسترده در قاچاق و فروش نفت اقلیم کردستان عراق

پایگاه خبری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی خبر داد که شرکت روسیه‌ای «روس‌نفت» که از اصلی‌ترین شرکت‌های فعال در بخش نفت اقلیم کردستان است در سال ۲۰۱۷ وامی به قیمت ۸۰۰ میلیون دلار به اقلیم کردستان عراق داده است.

براساس این گزارش این مبلغ در حسابی در BankMed بانکی متعلق به «سعد الحریری»، واریز شده اما صاحب حساب نه اقلیم کردستان که «مرتضی لاخانی»، فعال اقتصادی پاکستانی و مدیر شرکت IMMS بوده که در عرصه قاچاق نفت اقلیم فعالیت گسترده دارد.

لاخانی در اوایل ۲۰۲۰ از BankMed شکایت کرد و در این شکایت معلوم شد که این بانک درآمدهای قاچاق نفت را در چند حساب اروپایی توزیع و سپس ازطریق پول‌شویی آن را به اقلیم می‌رساند.

وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان در بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که اقلیم از سال ۲۰۱۷ با شرکت IMMS همکاری داشته چون جایگزینی برای آن برای دریافت درآمدهای نفتی خود نمی‌شناخته است.

بلومبرگ در گزارش خود اسنادی را منتشر کرده که نشان می دهد در ۳ ماه از سال ۲۰۱۹ حدود ۲٫۸ میلیارد دلار از درآمدهای قاچاق نفت به حساب این شرکت ریخته شده و این اموال نخست به بانکی در آلمان رفته و سپس به اقلیم منتقل شده است.

لاخانی سابقه گسترده‌ای در قاچاق نفت دارد و در این راستا با رژیم بعث در عراق و همچنین با دولت ونزوئلا همکاری کرده و از سال ۲۰۱۴ در قاچاق نفت اقلیم کردستان نقش جدی داشته و برای این منظور حسابی در بانک لبنانی راه‌اندازی کرده که حجم مبادلات در آن به بیش از ۶ میلیارد دلار رسیده است.

اما در اواخر ۲۰۱۹ به علت مشکلات اقتصادی لبنان و تصمیمات سخت‌گیرانه بانک مرکزی این کشور در دسترسی به حساب‌های ارزی، اختلافاتی میان شرکت وابسته یه وی و بانک لبنانی پیش آمد و کار به بسته شدن حساب و شکایت از بانک کشید و در نهایت در مارس ۲۰۲۰ بانک مجبور به تصفیه حساب با شرکت مزبور شد.

گزارش‌های شرکت بازرسی «دلیوت» نشان می دهد که اقلیم در سال ۲۰۱۹ معادل ۸٫۴۳ میلیارد دلار نفت فروخته که ۵٫۴۳ میلیارد دلار آن وارد اقلیم شده و ۳ میلیارد دلار آن به حساب شرکت‌های نفتی رفته است.

پیش از این «وئام وهاب»، وزیر محیط زیست لبنان، در اواخر ۲۰۱۹ از وجود یک میلیارد دلار اموال قاچاق‌شده توسط خانواده بارزانی که در یک بانک لبنانی توقیف شده خبر داد و از دولت عراق خواست که با شکایت رسمی این اموال را پس بگیرد و آن زمان دولت «عادل عبدالمهدی» هیچ واکنشی به این اظهارات نشان نداد.

نشریه امریکایی «نیو رپابلیک» نیز در گزارشی از عملیات کلاهبرداری بزرگ شرکت‌های DGCI و Zozik متعلق به خاندان بارزانی که قرادادهای تأمین سوخت برای ارتش امریکا در خاورمیانه را به دست دارد خبر داد و تأکید کرد که این شرکت برای به دست گرفتن این قراردادها به مقامات پنتاگون رشوه‌های کلان پرداخته است.

گزارش این نشریه از خاندان بارزانی به «کلپتوکراسی امریکا» یاد کرده و این پرونده را بزرگترین رسوایی در پنتاگون خوانده و افزوده که خانواده بارزانی در سال ۲۰۱۹ کاخی در کالیفورنیا به ارزش ۴۷ میلیون دلار خریداری کرده‌اند.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۸ اوت ۲۰۲۰