چه کشورهایی در کنفرانس امروز برای کمک فوری به لبنان حاضر خواهند بود؟

کاخ الیزه اعلام کرد که «ایران تمایلی به مشارکت در این کنفرانس نشان نداد» و افزود که کشورهای کویت و قطر و امارات و عربستان به کنفرانس دعوت شده اند. قرار است امروز (یکشنبه ۹ اوت) کنفرانس کمک به لبنان با میزبانی فرانسه و سازمان ملل متحد به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شود.

رئیس جمهور فرانسه بلندپایه ترین مقام خارجی بود که دو روز بعد از انفجار بندر بیروت عازم این کشور شد و از آنجا اعلام کرد که نشستی را برای جمع آوری کمک ازجانب جامعه بین الملل برگزار خواهد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور امریکا، روز شنبه تأکید کرد که در این کنفرانس حاضر خواهد شد و گفت که «همه می خواهند به لبنان کمک کنند».

کاخ الیزه با صدور بیانیه ای تأکید کرد که اسرائیل در این کنفرانس حاضر نخواهد بود اما «سازمان ملل با اسرائیل درباره کمک ها در تماس است». الیزه افزود که کشورهای کویت و قطر و امارات و عربستان به کنفرانس دعوت شده اند «و بی تردید در آن حاضر خواهند بود».

کشورهای اروپایی نیز در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

سازمان ملل نیازهای فوری لبنان فقط در بخش درمانی را ۸۵ میلیون دلار برآورد کرده است. یک مقام آگاه در کاخ الیزه تأکید کرد که «هدف اصلی این کنفرانس تأمین نیازهای فوری لبنان و بررسی سازوکاری است که این کمک ها مستقیم به مردم برسد». او افزود که اولویت های تعیین شده در این کنفرانس کمک های درمانی و غذایی و ترمیم منازل مسکونی و بیمارستان ها و مدارس آسیب دیده از انفجار است و تأکید کرد که «همان طور که رئیس جمهور فرانسه در بیروت اعلام کرد هیچ چک سفیدی به دولت لبنان داده نخواهد شد».

روز شنبه هزاران لبنانی در اعتراض به بی کفایتی طبقه سیاسی این کشور با شعار «روز حسابرسی» به خیابان ها ریختند و خواستار تغییرات فوری در کشور شدند.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۹ اوت ۲۰۲۰