رئیس ستاد ارتش اسرائیل: رژیم ایران بمب گذاری در مرز سوریه را سازماندهی کرده بود

ژنرال اَویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز جمعه ١٧ مرداد، در گفتگو با سربازان این کشور گفت «سلول تروریستی که در اوایل هفتۀ جاری شماری مواد منفجره در مرز میان سوریه و اسرائیل کار گذاشت، زیر نظر ایران عمل می‌کرد». او به تلاش یک گروه چهار نفره اشاره داشت که یکشنبه شب گذشته در تاریکی مواد منفجره را پای دیوار بلند فلزی میان سوریه و اسرائیل گذاشت، اما سربازان اسرائیلی این مواد را پیش از انفجار خنثی کردند. هر چهار عضو گروه نیز در پاسخ سربازان اسرائیلی کشته شدند.

ژنرال اَویو کوخاوی در گفتگو با سربازان اسرائیلی به آنان گفت «شما مانع انجام عملیات یک دسته از نفراتی شدید که جزئی از روند ایجاد یک محور افراطی در سوریه بودند». وی سربازان اسرائیلی را که با اقدام خود «نفرات این سلول تروریستی را خنثی کردند» مورد تشویق قرار داد.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در این سخنان به حادثۀ یکشنبه شب گذشته اشاره داشت که در آن کلیۀ چهار عضو گروه بمب گذار به هنگام فرار از محل، با شلیک سربازان اسرائیلی کشته شدند.

تصاویر یک دوربین دیده بانی و مراقبت ارتش اسرائیل در بارۀ این حادثه که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته نشان می دهد که یک گروه چهار نفره در تاریکی شب به دیوار مرزی میان سوریه و اسرائیل نزدیک می شود و سپس دو تن از اعضای گروه پای دیوار آمده و مواد منفجره را در این محل کارگذاری می کنند. در تصاویر بعدی هنگامی که هر چهار نفر در حال دور شدن از محل هستند، انفجار بزرگی آنان را هدف می گیرد».

ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل پیش از این با اشاره به همین رویداد در بیانیه ای اعلام کرده بود که «ارتش اسرائیل رژیم سوریه را مسئول کلیۀ فعالیت ها و عملیاتی می داند که در خاک این کشور انجام می گیرد و به هر اقدامی که حاکمیت اسرائیل را به خطر اندازد، با عزم کامل پاسخ می دهد».

ارتش اسرائیل دوشنبه شب شماری از اهداف نظامی در سوریه را به تلافی تلاش برای بمب گذاری در مرز میان دو کشور در بلندی های جولان بمباران کرد. به گزارش منابع رسمی نظامی سوری، پهپادهای اسرائیلی اهدافی را در منطقۀ قنیطره مورد حمله قرار دادند. دیده بان حقوق بشر سوریه نیز علاوه بر این عملیات، از حملات موشکی اسرائیل به اهدافی در نزدیکی شهر بوکمال در شمال شرقی این کشور یاد کرد.

مقامات اسرائیل، هر چند در بارۀ شماری از عملیات نظامی خود در سوریه سکوت می کنند، اما همواره تاکید کرده اند که از پا گرفتن و استقرار نیروهای جمهوری اسلامی ایران و شبه نظامیان و گروه های مسلح وابسته به آن در سوریه جلوگیری خواهند کرد. مواضع این نیروها و بویژه انبارهای تسلیحات و مهمات آنها در سوریه همواره مورد حمله قرار گرفته است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۸ اوت ۲۰۲۰