آب‌رسانی به غیزانیه بازهم به تاخیر افتاد

آب‌رسانی به غیزانیه بازهم به تاخیر افتاد. معاون آب و فاضلاب وزارت نیرو می‌گوید: به دلیل نبود نقدینگی طرح آب‌رسانی به این منطقه به تاخیر افتاده است.

غیزانیه در خوزستان همچنان آب ندارد. پس از اعتراضات ساکنان غیزانیه، یکی از قطب‌های نفتی ایران به نبود آب در این منطقه که با سرکوب همراه شد، مقام‌های استانی و کشوری آب‌رسانی در مدت کوتاه را وعده کردند. قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب اما به باشگاه خبرنگاران جوان گفت پیش‌بینی می‌کند نیمه شهریور آب‌رسانی به این منطقه تکمیل شود.

به گفته او در مرحله اول به ۳۷ روستا آب رسانی شده است اما تکمیل شبکه آب‌رسانی به ۸۵ روستا دیگر به ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

تقی‌زاده خامسی گفت: طرح آب رسانی به غیزانیه به دلیل نبود نقدینگی کافی «چند نوبت به تاخیر افتاد که با اعتراض مردمی، وزارت نیرو تخصیص اعتبار لازم را انجام و بهره برداری را در سه سال تعریف کرد.»
اعتراض مردم غیزانیه اهواز به کمبود آب آشامیدنی

ساکنان غیزانیه آخرین بار خرداد امسال در اعتراض به نداشتن آب جاده اهواز-رامهرمز-امیدیه را بستند. این اعتراض واکنش خشونت آمیز پلیس را به دنبال داشت، به گونه‌ای که پلیس با گلوله‌های ساچمه‌ای به معترضان شلیک کرد و دست‌کم دو نفر مجروح شدند.

در پی این اعتراض که در سال ۹۸ نیز رخ داده بود، استاندار خوزستان وعده کرد که در فاصله زمانی کوتاهی مشکل آب‌رسانی به ساکنان این منطقه برطرف خواهد شد و در دو هفته شبکه آب‌رسانی به غیزانیه تکمیل می‌شود. این وعده اما محقق نشده است.

غیزانیه بزرگترین بخش اهواز است و ۸۳ روستا و بالغ بر ۲۵ هزارنفر جمعیت در آن ساکن‌اند که به رغم بی‌آبی و محاصره درمیان چاه‌های نفتی و خطوط انتقال نفت، از راه کشاورزی و دامداری معیشت خود را تامین می‌کنند. غیزانیه در حاشیه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ چاه نفت (متعلق به شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون، شرکت ملی حفاری ایران، پتروشیمی مارون و پتروشیمی رازی)، و درمسیر تزانزیت بنادر ایران قرار دارد.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۹ اوت ۲۰۲۰