نتیجه گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی: رژیم ایران اورانیوم لازم برای تولید دو بمب اتمی را دارد

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید نوشت که رژیم جمهوری اسلامی ایران سانتریفیوژهای نسل جدید را در یکی از ساختمان های تأسیسات اتمی نطنز مستقر کرده، هر چند یکی از ساختمان های این تأسیسات ماه گذشته در اثر انفجاری مشکوک ویران شد.

سایت بلومبرگ با اشاره به این گزارش نوشت که از اورانیوم غنی شده توسط سانتریفیوژهای نسل جدید می توان برای تولید سوخت و همچنین بمب اتمی استفاده کرد. گزارش یک صفحه ای آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح می کند که مهندسان ایرانی در ساختمان جدید سه آبشار از سانتریفیوژهای جدید را نصب کرده اند و هر آبشار شامل ١٦٤ سانتریفیوژ می شود که برای جدا کردن ایزوتوپ های اورانیوم با سرعت مافوق صورت می چرخند.

انتشار این گزارش همزمان است با سفر وزیر امور خارجۀ آمریکا به کشورهای اروپایی به منظور تمدید و گسترش تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران. قرار است فردا جمعه چهاردهم اوت، وزیر امور خارجۀ آمریکا، مایک پمپئو، با رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در وین ملاقات کند. پیش از ملاقات با وزیر امور خارجۀ آمریکا، رافائل ماریانو گروسی مشاور اصلی خود را برای ملاقات با مقامات ایران راهی تهران کرد.

استقرار سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات نطنز نقض توافق اتمی سال ٢٠١٥ به شمار می رود و نشان می دهد که انفجار ماه گذشته در این تأسیسات مانع از ادامه و توسعۀ غنی سازی اورانیوم از سوی ایران نشده است. بلومبرگ از انفجارهای ژوئیه گذشته در تأسیسات نطنز و یکی از تأسیسات نظامی اطراف تهران به عنوان اقدامی برای ایجاد اخلال در برنامۀ غنی سازی اورانیوم ایران یاد کرده و بعید ندانسته که این دو انفجار توسط اسرائیل و آمریکا صورت گرفته باشد. حکومت اسلامی ایران “به دلایل امنیتی” همچنان از اظهار نظر دربارۀ علت انفجارهای ماه گذشته در این تأسیسات خودداری می کند.

از زمان خروج آمریکا از برجام، ذخیرۀ اورانیوم غنی شدۀ رژیم ایران پنج برابر افزایش یافته و به ١٥٧٢ کیلوگرم رسیده است. با این حجم از اورانیوم غنی شده حکومت ایران قادر به تولید دو بمب اتمی است. پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ ذخیرۀ اورانیونم غنی شدۀ ایران در حد مجاز ٣٠٠ کیلوگرم بود.

این دومین بار است که دیپلمات آرژانتینی، رافائل ماریانو گروسی، به عنوان مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی با مایک پمپئو ملاقات می کند. یک ماه بعد از انتخاب گروسی به عنوان مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، این نهاد وابسته به سازمان ملل تحقیق دربارۀ فعالیت های گذشتۀ حکومت ایران را در زمینۀ اتمی و نظامی آغاز کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا در جریان دور سفر اروپایی اش، دیروز چهارشنبه دوازدهم اوت در مصاحبه ای رادیویی “ایران را تهدیدی واقعی علیه اروپا” خواند و دفاع از این کشور را برای برخورداری از سلاح بی معنا دانست. بعید نیست که رویارویی آمریکا و دیگر کشورها در شورای امنیت در خصوص تحریم تسلیحاتی ایران دو کشور آلمان و فرانسه را با روسیه و چین همسو کند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۳ اوت ۲۰۲۰