خشم نیروهای نزدیک به خامنه‌ای از نتایج سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا

شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان وابسته به دفتر علی خامنه ای، از اظهارات مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق در سفر به آمریکا انتقاد کرد و نوشت: «مقامات آمریکایی به خوبی می‌دانند که در عراق با ملتی سلحشور و جان برکف روبه‌رو هستند و از این روی اگرچه از اظهارات نسنجیده نخست‌وزیر عراق سوءاستفاده می‌کنند ولی اظهارات ایشان درباره نیاز به آمریکا برای مقابله با داعش را جدی نمی‌گیرند.»

شریعتمداری نوشت: «آقای مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است “ما برای مقابله با داعش به آمریکا نیاز داریم”!! درباره اظهارات نخست‌وزیر محترم عراق که از یک‌سو با واقعیات قابل تکیه و تجربیات قابل استناد متناقض است و از سوی دیگر با خواسته بارها اعلام شده مردم عراق فاصله‌ای پُرناشدنی دارد، گفتنی‌هایی هست.» او مدعی شد: «تمامی اسناد و شواهد موجود به وضوح حکایت از آن دارند که گروه وحشی داعش ساخته و پرداخته خود آمریکاست.»

همچنین شریعتمداری مدعی شد: «مردم عراق اعم از شیعه و سنی و پیروان سایر مذاهب، حاج‌‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سپاه قدس و حشدالشعبی را اسوه‌های مثال‌زدنی در مقابله با داعش و نجات‌دهنده خود از چنگال خون‌ریز تروریست‌های تکفیری می‌دانند. و در همان حال تردیدی ندارند که داعش ساخته و پرداخته آمریکا و متحدان غربی و عبری و عربی آن است.» مدیر مسئول روزنامه افراطی و تندرو کیهان نوشت: «ایران دعوت هرچند ناخواسته نخست‌وزیر عراق از پدرخوانده‌های داعش را، برای امنیت هردو ملت ایران و عراق مخاطره‌آمیز می‌داند و خوشبختانه در این زمینه با ملت و مسئولان عراق دیدگاه مشترکی دارد و از این روی خواستار آن است که اظهارات نخست‌وزیر محترم عراق هم با ملت عراق ناهمخوان نباشد.»

همزمان قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق ضمن ابراز تعجب از موضع نخست‌وزیر عراق در سفر به آمریکا تصریح کرد که باقی ماندن نیروهای آمریکایی برای سه سال دیگر در عراق غیرقانونی است.

این در حالی است که ترامپ در دیدار با الکاظمی گفته که حضور نیروهای آمریکا در عراق برای مقابله با اقدامات خصمانه رژیم ایران است. رژیم ایران خواهان خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق است و شبه‌نظامیان طرفدار خود را به حمله علیه نیروها و منافع آمریکا در عراق تشویق می‌کند.

همچنین به تازگی رسانه‌های آمریکایی از پرداخت پول از سوی ایران به گروه طالبان برای کشتن سربازارن آمریکایی در افغانستان خبر داده‌اند.

موضوع سرنوشت حضور حدود پنج هزار نیروی آمریکایی در عراق و همچنین چالش فعالیت‌های مخرب شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق، از موضوعات اصلی سفر الکاظمی به آمریکا بود.

در این سفر، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا نسبت به فعالیت این گروه ها هشدار داد و اعلام کرد که این گروه‌های مسلح که تحت کنترل کامل دولت عراق نیستند، مانع پیشرفت اوضاع در عراق هستند.

الکاظمی پیش از سفر به آمریکا در دیدار با فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اعلام کرد که هیچ کشوری نمی تواند در روابط آمریکا و عراق دخالت کند. این در حالی است که حشدالشعبی، از گروه‌های شبه نظامی نزدیک به ایران خواستار خروج نیروهای آمریکایی در عراق است.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۲ اوت ۲۰۲۰