مقاومت مردم در برابر حکم تخلیه و تخریب زمین‌های روستای ابوالفضل توسط بنیاد “مستضعفان”

اهالی روستای ابوالفضل واقع در استان خوزستان، روز چهارشنبه ۵ شهریور، علیه حکم تخلیه و تخریب منازل خود توسط بنیاد مستضعفان، با نیروهای امنیتی درگیر شدند. بنیاد مستضعفان مدعی مالکیت زمین‌های این روستا است که ٣٠٠ خانوار در آن سکونت دارند، و از محاکم قضایی استان خوزستان حکم تخلیه و تخریب این روستا را گرفته است.

پس از آنکه “گروه حقوق بشر اهواز”، روز چهارشنبه ۵ شهریور/ ۲۶ اوت، تصاویری از درگیری نیروهای امنیتی با اهالی روستای ابوالفضل را برای اجرای حکم تخلیه و تخریب منازل روستاییان با استفاده از گاز اشک آور و گلوله‌های ساچمه‌ای منتشر کرد، محسن دالوند فرماندۀ انتظامی اهواز، اخبار منتشرشده در خصوص تیراندازی مأموران به ساکنین این روستا را تکذیب کرد و گفت: «برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو با هدف جریحه‌دار کردن احساسات و امنیت مردم و تشویش اذهان عمومی، اقدام به انتشار تصاویر ساختگی کرده‌اند».

وی تصریح کرد: «فرماندار، معاون دادستان، عوامل اجرایی شهرداری اهواز و مأموران انتظامی، برای بازپس‌گیری زمین‌های بنیاد مستضعفان از افرادی که غیر قانونی آن را تملک کرده بودند مراجعه کردند، اما با توجه به تحریک ساکنین منطقه توسط اشخاصی به هویت معلوم، از ورود عوامل به زمین‌های بنیاد مستضعفان جلوگیری و با حمله به عوامل اجرایی شهرداری، سنگ‌پرانی و بستن جاده، از ورود خودروهای شهرداری و سایر عوامل جلوگیری کردند و به سمت مأموران انتظامی حمله‌ور شدند». وی افزود: «با وجود خویشتن‌داری مأموران انتظامی، اهالی به حمله خود ادامه دادند و یک نفر از مأموران اجرایی شهرداری و چهار نفر از عوامل انتظامی زخمی شدند». او همچنین به انتشاردهندگان این تصاویر هشدار داد که پلیس فتا در حال رصد آنهاست.

این در حالی است که “سازمان حقوق بشر اهواز”، در حساب کاربری خود در توییتر گفته است که «نیروهای امنیتی با تیراندازی به اهالی روستای ابوالفضل، ده‌ها نفر را زخمی و بازداشت کرده اند و اهالی این روستا علیه حکم تخریب خانه‌هایشان با شکایت بنیاد مستضعفان که مدعی مالکیت زمین‌های آنها شده است، دست به مقاومت و اعتراض زدند».

حکم تخلیه و تخریب زمین‌های روستای ابوالفضل توسط بنیاد مستضعفان، روز چهارشنبه ۵ شهریور در روزنامه “شرق” نیز بازتاب یافت. سید یوسف موسوی، امام جماعت مسجد امیرالمومنین و نمایندۀ مردم این روستا، در گفتگو با روزنامه شرق گفته است: «بنیاد مستضعفان در کل ایران، زمین دارد؛ ویلاهایی در تهران و جاهای دیگر دارد که کلیپ‌های آن منتشر شده و وقتی نگاه می‌کنید، تعجب می‌کنید؛ اما نمی‌دانم چطور گیر داده‌اند به این تکه زمین؟».

روزنامۀ شرق در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است: «چندی پیش برخی از اهالی روستا به صورت موقت بازداشت شده و ناچار شده‌اند با فروش طلای همسرانشان، فیش حقوقی خریداری کنند که از زندان بیرون بیایند. ساکنان این روستا خواستۀ غیرمعقولی ندارند؛ آنها می‌خواهند سابقه سکونتشان از سوی تصمیم‌سازان به رسمیت شناخته شود».

به نوشتۀ این روزنامه، «ساکنان روستای ابوالفضل با ۳۰۰ خانوار، سندی دارند که نشان می‌دهد آنها نزدیک به ۴۰ سال است که در این محل زندگی می‌کنند اما بنیاد مستضعفان خود را مالک زمین آنها معرفی کرده و مانع ارائه خدمات و کد روستایی به محل سکونتشان می‌شود». گزارش‌گر روزنامه شرق همچنین نوشته است که «مهمترین سؤال این روزهای مردم روستای ابوالفضل این است که اگر وظیفه بنیاد مستضعفان رسیدگی به قشر محروم است، چه کسی محروم‌تر از آنها است؟»

در این میان روابط‌عمومی بنیاد مستضعفان اعلام کرده است: «تخریب خانه‌های روستا با حکم قضائی صورت گرفته و بنیاد مستضعفان آمادگی دارد برای ٣۶ خانوار ساکن در روستا، سکونت‌گاه دیگری فراهم کند».

روستای ابوالفضل در حاشیۀ شهر اهواز واقع شده و ٣۰۰ خانوار در آن سکونت دارند. گفته می‌شود زمین‌های این روستا اخیراً با توجه به نزدیک شدن به محل‌هایی که در آنها ساخت وساز صورت گرفته است، دارای ارزش شده است. بنیاد مستضعفان ایران در سال‌های گذشته ادعا کرده که مالک زمین‌های این روستا است و توانسته از محاکم قضایی استان خوزستان، حکم تخلیه و تخریب این روستا را بگیرد و ساکنان این منطقه چند سالی است با اضطراب ماندن و یا تخلیه کردن خانه‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

در حالی که دستگاه‌های مسئول، مدعی تصرف غیرقانونی املاک بنیاد مستضعفان توسط ساکنان این منطقه شده‌اند، آیت الله جزایری، نماینده سابق ولی فقیه در خوزستان طی نامه‌ای به بنیاد مستضعفان، سکونت اهالی در این روستا در زمان قبل از انقلاب را تایید و درخواست مساعدت به آنها را کرده است.

بنیاد مستضعفان که اندکی پس از انقلاب ایران تشکیل شد، از بزرگترین مؤسسات و مجموعه‌های اقتصادی در ایران است و ریاست آن را علی خامنه ای انتخاب می‌کند.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۷ اوت ۲۰۲۰