شب و روزهای پر تلفات افغانستان؛ جان‌باخته‌گان سیلاب‌های پسین افغانستان به ۱۵۰ رسید

آمار تلفات سیلاب‌های پسین در افغانستان به دست‌کم ۱۵۰ تن افزایش یافته است. در دو روز پسین، ۱۳ ولایت افغانستان به دلیل بارندگی شدید و سرازیر شدن سیلاب، زیان‌مند شده و احتمال دارد در روزهای پسین، سیلاب‌های بیشتری در این کشور جاری شود.

بارندگی‌های شدید پسین، روزهای گرم تابستانی افغانستان را فاجعه‌بار و سرد کرده و سبب شده تا افغانستان، شب و روزهای غم‌انگیز و دشواری را سپری کند. در دو روز پسین، بارندگی شدید سبب جاری شدن سیلاب در ۱۳ ولایت افغانستان شامل کابل و پروان شده و این کشور را عملاً با فاجعه ملی روبه‌رو کرده است.

پروان بیش از هر ولایت دیگری زیان دیده، چنانچه روند بیرون کشیدن جسدها از زیر آوار در این ولایت همچنان ادامه دارد. هم‌اکنون در کنار کابل و پروان، ولایت‌های پنجشیر، کاپیسا، میدان وردک، ننگرهار، لوگر، پکتیا، پکتیکا، نورستان، لغمان و خوست گواه، سیلاب و بارندگی شدید است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به رویدادهای طبیعی می‌گوید «درپی سیلاب‌های پسین، ۱۵۰ تن کشته شده و بیش از ۲۰۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند». این وزارت همچنین می‌گوید که بیش از ۱۰۰۰ جریب زمین زراعتی و ۱۵۰۰ منزل مسکونی نیز تخریب شده است». مقام‌ها می‌گویند که این آمار ابتدایی است و امکان تغییر آن وجود دارد.

در همین حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به رویدادهای طبیعی، هشدار می‌‌دهد که در ۲۴ ساعت آینده، بارندگی شدید و سیلاب، ولایت‌های مرکزی و شرقی افغانستان را تهدید می‌کند و از مردم خواسته تا هشیار باشند و تدابیر احتیاطی را نیز روی دست گیرند.

در همین حال، گروه‌های مردمی خودجوش برای کمک به زیان‌دیده‌گان سیلاب‌های پسین، در کنار دولت دست به کار شده و برای کمک به مردم پروان که بیش از همه آسیب دیده‌اند، برنامه می‌ریزند و کمک گردآوری می‌کنند.

در کنار کمک‌های مردمی، جمعیت حلال‌احمر ایران نیز اعلام آمادگی برای کمک به سیل‌زده‌گان در افغانستان کرده است.

افغانستان از جمله کشورهای سیل‌خیز به شمار می‌آید که همه ساله رویدادهای طبیعی از جمله سیل و رانش زمین، جان شماری را می‌گیرد و به شماری هم زیان‌های مالی وارد می‌کند.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۷ اوت ۲۰۲۰