آلمان همانند اسرائیل با تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران موافق است

هایکو ماس، وزیر امور خارجۀ آلمان، در دیدار با همتای اسرائیلی خود، گابی اشکنازی، در برلن گفت که او نیز موافق تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران است و معتقد است که باید در این جهت تلاش کرد، هر چند از نظر آلمان برجام بهترین وسیله برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است.

در اظهاراتی مشابه گابی اشکنازی خطاب به خبرنگاران گفت که “برای جلوگیری از دست‌یابی رژیم ایران به سامانه های سلاح های پیشرفته و تکثیر آنها در خاورمیانه تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه این کشور ضروری است.” وزیر امور خارجۀ اسرائیل در ادامه گفت که کشورش علاقمند است که دولت های اروپایی و نه فقط آلمان از تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران حمایت کنند، زیرا لغو این تحریم ها به زیان ثبات منطقه است.

قرار است در برلن وزیر امور خارجۀ اسرائیل در نشست دو روزۀ وزرای امور خارجۀ کشورهای اروپایی که به دعوت آلمان به عنوان رئیس دوره ای اتحادیۀ اروپا برگزار شده شرکت کند.

ایالات متحد آمریکا خواستار تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی است که به گفتۀ هایکو ماس قطعاً با وتوی روسیه و چین روبرو خواهد شد. به همین خاطر آلمان و دیگر کشورها هم اکنون در تلاشند که بستر تفاهمی را فراهم سازند که هم موافقت روسیه و چین را جلب کند و هم با وتوی آمریکا در شورای امنیت روبرو نشود. در این باره هایکو ماس، گفت : “می کوشیم به راه حلی دیپلماتیک دست یابیم تا در آینده تحریم تسلیحاتی علیه ایران به اجرا درآید.” هایکو ماس در عین حال اظهار داشت که برجام بهترین وسیله برای جلوگیری از توسعۀ سلاح های اتمی توسط تهران است. وی گفت که نگرانی دربارۀ برنامۀ موشک های بالستیکی رژیم ایران و حضور و نفوذ این کشور در سوریه، لبنان و عراق به قوت خود باقی است و باید مورد توجه قرار بگیرد، اما “برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی باید برجام را حفظ کرد.” هایکو ماس در ادامه گفت که “رژیم ایران باید رویکردش را در منطقه تغییر بدهد.” او افزود : “ما در مورد رژیم ایران ساده لوح نیستیم و می‌دانیم که این کشور نقشی خطرناک بازی می کند.”

منبع: رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۷ اوت ۲۰۲۰
تصویر: هایکو ماس و گابی اشکنازی وزرای امور خارجۀ آلمان و اسرائیل در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلن