آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازرسی از یک مرکزی هسته‌ای: “رژیم ایران به نقض توافق اتمی ادامه می دهد”

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود، که روز جمعه ۴ سپتامبر/۱۴ شهریور منتشر کرد، اعلام کرد: بازرسان این نهاد جهانی از یکی از دو مکان هسته‌ای مورد مناقشه با ایران بازدید کرده‌اند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روز ۲۶ خرداد سال جاری، در حاشیه اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از عدم ارائه توضیحات ایران در خصوص فعالیت‌های احتمالی اعلام نشده هسته‌ای و عدم دسترسی آژانس به دو سایت مشکوک به فعالیت هسته‌ای ابراز نگرانی کرده بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه ۴ سپتامبر، گزارش داد: ایران به بازرسان آژانس برای بازدید از یکی از مکان‌های مورد مناقشه، اجازه بازرسی و انجام نمونه برداری داده است. بر اساس این گزارش، نمونه برداری انجام شده توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از بررسی، این امکان را می‌دهد تا مشخص شود آیا در این مکان‌ها اثری از مواد هسته‌ای وجود داشته است یا خیر.

بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های آژانس مورد بررسی و تحلیل قرار خواهند گرفت.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است دومین مکان مورد مناقشه میان ایران و آژانس در ماه سپتامبر (ماه جاری) مورد بازدید بازرسان آژانس قرار گیرد.

در پی سفر اخیر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، برخی از گزارش‌ها حاکی از آن بود که هدف از این سفر وادار نمودن مقامات جمهوری اسلامی ایران به اجازه دسترسی بازرسان به دو سایتی است که تاکنون بازرسان آژانس امکان دیدار از آنها را نداشته‌اند. رافائل گروسی از امکان دست‌یابی به توافق با تهران سخن گفته بود.

جمهوری اسلامی ایران، پس از سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اعلام کرد که بطور «داوطلبانه» آماده است تا زمینه دسترسی بازرسان آژانس به دو مرکز هسته‌ای مورد مناقشه را فراهم نماید.
«ایران ده برابر حد مجاز اورانیوم غنی‌شده ذخیره کرده است»

در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ادامه نقض توافق جامع اتمی از سوی ایران اشاره شده و آمده است: میزان ذخایر اورانیوم در ایران به ده برابر بیش از حد مجاز تعیین شده در توافق سال ۲۰۱۵ در وین میان ایران و کشورهای قدرتمند جهانی رسیده است.

بر اساس توافق جامع اتمی میان ایران و کشورهای قدرتمند جهانی در سال ۲۰۱۵، مقدار ذخایر اورانیوم با غلظت پایین ایران به میزان حدود ۲۰۲ کیلوگرم تعیین شده بود. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اکنون مقدار ذخایر اورانیوم ایران بیش از ۲۱۰۵ کیلوگرم است.

در گزارش اخیر آژانس تاکید شده است: ایران هنوز به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۴.۵ درصد ادامه می‌دهد. بر اساس توافق جامع اتمی، غنی سازی اورانیوم توسط ایران با درجه خلوص حداکثر ۳.۶۷ درصد و تنها برای مصارف صلح‌آمیز معین شده است.

همچنین، در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اقدامات ایران برای فراهم آوردن مقدمات نصب سانتریفوژهای پیشرفته در نطنز که بر خلاف توافق جامع اتمی است، اشاره شده است.

از زمان خروج ایالات متحده آمریکا از توافق جامع اتمی، ایران در چند مرحله، برخی از تعهدات خود را کاهش داد و بعضی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر گرفت. تولید اورانیوم با درجه خلوص بالاتر از حد تعیین شده در توافق جامع اتمی، از سرگیری غنی‌سازی در تاسیسات اتمی فردو و استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته برای افزایش سرعت غنی‌سازی از جمله این موارد است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۴ سپتامبر ۲۰۲۰