وضع سلامت نسرین ستوده هر روز بدتر می‌شود

در پایان بیست و پنجمین روز از اعتصاب غذای نسرین ستوده، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، رضا خندان، همسر او در گفتگو با زمانه می‌گوید مراجع قضایی نه تنها تاکنون واکنشی به درخواست‌های این زندانی سیاسی نشان نداده‌اند بلکه تداوم روند اعتصاب غذا، منجر به وخامت حال او شده است. به گفته او، همسرش در طول اعتصاب غذای خود تنها دو بار به بهداری زندان مراجعه کرده است.

رضا خندان پیش از این در صفحه فیسبوک خود نوشت که همسرش در تماسی از زندان اوین، صدور حکم اعدام برای زندانی سیاسی، نوید افکاری را محکوم کرده و خواستار تشکیل دادگاهی عادلانه و رسیدگی بی‌طرفانه به پرونده او و کلیه بازداشت‌شدگان اعتراضات شده است.

ستوده همچنین از مردم ایران و جهان خواسته است در اعتراض به افزایش صدور احکام اعدام در ایران واکنش جدی نشان دهند. نسرین ستوده از شامگاه دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده است.

رضا خندان می‌گوید مطالبات همسرش صرفا محدود به رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی نیست: «درخواست همسرم به صورت کلی درباره آزاد کردن زندانیان سیاسی بود. او به غیر از این، خواهان اعمال قوانین در مورد زندانیان از جمله آزادی مشروط، اعزام به مرخصی برای زندانیان سیاسی و اجرای کلیه قوانینی است که اخیرا مجلس درباره کاهش مجازات‌ها تصویب کرده است.»

بنا بر گفته‌های خندان، تاکنون سه زندانی سیاسی در بند زنان اوین برای همراهی با نسرین ستوده دست به اعتصاب غذا زده‌اند و خانم سکینه پروانه هم با انتشار نامه‌ای از فردا یکشنبه ۱۶ شهریور اعتصاب غذای خودش را آغاز خواهد کرد:

«زندانیانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند همه یک خواست مشترک دارند مبنی بر رسیدگی به شرایط زندانیانی که مشمول مرخصی استعلاجی هستند و همچنین اعزام به مرخصی زندانیان سیاسی.»

نسرین ستوده اما از ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شده است. او در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با مجموعا هفت عنوان اتهامی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. از جمله عناوین اتهامی او در دادگاه «تشویق به فساد و فحشا» از طریق بر عهده گرفتن وکالت پرونده «دختران خیابان انقلاب»، «عضویت موثر در گروهگ غیرقانونی و ضدامنیتی کانون مدافعان حقوق بشر لگام و شورای ملی صلح»، «ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اما برای اعمال فشار بیشتر بر این زندانی سیاسی، روز ۲۷ مرداد امسال با مراجعه به منزل او، دخترش مهراوه خندان را بازداشت کردند. هر چند مهراوه خندان ساعاتی پس از بازداشت با تودیع کفالت از بازداشت آزاد شد اما نسرین ستوده در اعتراض به این فشارها، اعلام کرد اعتصاب غذای خود را شدیدتر خواهد کرد.

رضا خندان اما می‌گوید مسئولان زندان اوین روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور با سرکشی از بند زنان به همسرش وعده مساعدت برای حل و فصل شدن پرونده دخترش داده‌اند. او می‌گوید همسرش وعده‌های مسئولان زندان را به دلیل اینکه پرونده‌سازی علیه دخترش را کاملا «بی‌اساس» می‌داند، نپذیرفته است:

«از ابتدای اعتصاب غذا پروندهای برای مهراوه وجود نداشت که در حال حاضر بخواهد برای آن پرونده اعتصاب غذایش را بشکند. پرونده سازی برای دخترمان فقط منجر به طولانی تر شدن و تشدید اعتصاب غذا شده است.»

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۵ سپتامبر ۲۰۲۰