دولت آلمان خواستار آزادی نسرین ستوده شد

نیلز آنن، وزیر مشاور در امور خارجی آلمان روز یکشنبه ۱۶ شهریور (۶ سپتامبر) در مصاحبه با روزنامه “ولت آم زونتاگ” خواستار آزادی نسرین ستوده وکیل مدافع و فعال حقوق بشر زندانی شد.

نیلز آنن از حزب سوسیال دموکرات آلمان گفت نسرین ستوده ۵۷ ساله هفته‌ها پیش در زندان اعتصاب غذا کرده و خطر مرگ جان او را تهدید می‌کند. این مقام آلمانی تاکید کرد ستوده باید آزاد شود چون “دفاع از حقوق بشر و حقوق شهروندی جرم نیست”.

نسرین ستوده پس از طرح اتهاماتی از جمله “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” در مجموع به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد، از خرداد سال ۹۷ پشت میله‌های زندان است.

خبرگزاری آلمان گزارش داده است ده‌ها هزار نفر در اواسط ماه مارس سال جاری به دلیل شیوع گسترده کرونا در ایران موقتا به مرخصی رفتند، اما این مرخصی شامل نسرین ستوده و بسیاری از مدافعین حقوق مدنی محبوس در ایران نشده است.

نیلز آنن وزیر مشاور در امور خارجی آلمان انتقاد کرده است که با توجه به شیوع گسترده کرونا در ایران خطر مرگ جان ستوده را تهدید می‌کند و سهل‌انگاری در این مورد مورد قابل قبول نیست. این مقام آلمانی همچنین گفته است که دولت ایران باید به خواسته‌های ستوده گوش فرا دهد و از زندانیان سیاسی در مقابل کرونا بهتر محافظت کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۶ سپتامبر ۲۰۲۰