شورای اسلامی شهر همدان در تدارک ویران کردن میدان تاریخی مرکز شهر

   بنا بر گزارش خبرگزاری ها شورای اسلامی شهر همدان در تدارک شروع عملیات ساخت و ساز اطراف میدان تاریخی همدان است؛ عملیاتی که در نهایت این میدان تاریخی را ویران  خواهد ساخت

    میدان مرکزی همدان، که پس از انقلاب نام خمینی را بر آن نهاده اند، در سال ۱۳۰۷ در زمان رضاشاه ساخته شده است. طراح آن معمار معروف آلمانی کارل فریشن است. این میدان از نظر طراحی و اصول شهرسازی یکی از زیباترین و کارآترین خیابان های خاورمیانه است. از این خیابان شش خیابان سی متری منشعب می شود و به مناطق تاریخی و مهم شهر می رسد اطراف این خیابان نیز مغازه هایی با معماری تحسین انگیزی وجود دارد که در طرح های شورای اسلامی شهر همه از بین خواهد رفت

     شورای شهر براساس مصوبه ای که مدتی پیش تصویب کرده، دست شهرداری ها را  برای هر نوع ساخت و ساز در بافت تاریخی مجاز دانسته است. در این مصوبه همچنین تاکید شده که آن ها نیازی به استعلام از وزارت میراث فرهنگی و یا حتی فرمانداری را ندارند.

        بر اساس گفته آقای حسین زندی، کوشنده حفظ میراث فرهنگی همدان  این شورا نه تنها اداره کل میراث فرهنگی را دور زده بلکه فرمانداری را هم ندیده گرفته است. از سویی دیگر استانداری نیز می گوید با این امر مخالف است و ساخت و ساز در حریم تاریخی  را غیرقانونی می داند.  اما اعضای بی فرهنگ و نادان شهر (که پشت شان حتما به جاهایی بالاتر از فرمانداری و استانداری بند است) می گویند: «ما کاری به آثار ثبت شده  نداریم. ما کارمان در پانصد هکتاری ست که در مرکز شهر قرار دارد.L و جالب است که بیشتر بناها و آثار تاریخی با ارزش در همین ۵۰۰ هکتار قرار گرفته است.

    پس از انقلاب اسلامی و به ويژه در سه دهه گذشته آثار تاریخی همدان (از دوره مادها تا ساسانیان) که از مهمترین و با ارزش ترین آثار تاریخی جهانی ست به بهانه عمران و آبادانی، یا چپاول شده و یا ویران. اکنون کارشناسان معتقدند با این مصوبه غیر قانونی باقیمانده  آثار تاریخی ایران در همدان، نیز به نابودی کشیده می شود.

و یادمان باشد که وزارت میراث فرهنگی حکومت اسلامی همچنان کنار نشسته و البته با همه ی توانش مراقب است که خشتی از یک مسجد یا تکیه و یا امامزاده کنده نشود.

منبع : بنیاد میراث پاسارگاد ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰

www.savepasargad.com