دعوت شاهزاده رضا پهلوی به “اعتصاب و اعتراض و نافرمانی مدنی”

آخرین ولیعهد ایران در سخنرانی تصویری خود از همه افراد و گروه‌ها خواست، برای براندازی جمهوری اسلامی هم‌پیمان شوند. او تاکید کرد، خواستار یک حکومت فردی نیست، بلکه طرفدار نظام دموکراتیک برخاسته از آرای مردم است.

روز دوشنبه، هفتم مهر (۲۸ سپتامبر) رضا پهلوی در یک سخنرانی تصویری که از جمله در یوتیوب و شبکه “ایران اینترنشنال” پخش شد، “پیمان نوین” خود را معرفی کرد.

او پیش‌تر در پیامی توئیتری نوشته بود: « دلیل این که با شما سخن می‌گویم، آغاز گفتگو برای ارائه یک پیمان نوین است، که پاسخی است به پیام‌های بی‌شمار شما که به درستی نگران اکنون و آینده ایران هستید.»

آقای پهلوی در آغاز اظهار داشت، فعل و انفعالات سیاسی دو دهه گذشته نشان داده است که نظام جمهوری اسلامی “اصلاح‌پذیر نیست”.

او در ادامه سخنانش تاکید کرد، برای رسیدن به قدرت تلاش نمی‌کند بلکه هدف اصلی‌اش ایجاد نظامی است که در انحصار یک فرد یا گروه یا جریان سیاسی نباشد.

آخرین ولیعهد ایران در این راستا به جمهوری اسلامی اشاره کرد که به گفته او “نماد قدرت و انباشت ثروت در دست یک گروه است”.

او ضمن بیان این که “ما می‌دانیم چه می‌خواهیم” تصریح کرد، سیستم آینده ایران باید حافظ منافع ملی باشد نه این که ثروت ملی ایرانیان را برای اهداف گروهی خاص یا در کشورهای دیگر هزینه کند.

“مسیر پیروزی مشخص است”

به اعتقاد رضا پهلوی، “مسیر پیروزی مشخص است” و اعتصابات و اعتراضات و نافرمانی مدنی می‌تواند در این راستا کارساز باشد.

او خواستار ایجاد واحدهای کار و “حلقه‌های اعتراضی”، پشتیبانی از خانواده‌ای زندانیان و اعتصابیون شد و از ایرانیان خارج از کشور خواست، برای رساندن “صدای مردم داخل” به جهانیان فعالیت کنند و در صورت امکان با پشتیبانی مالی از نیازمندان، حامی آنان باشند.

سیاست مدار ۵۹ ساله ضمن بیان این که «شرط موفقیت ما تحمل یکدیگر است» گفت: «بزرگترین قدرت ما در همین واژه است، ما.»

او در ادامه به أوضاع نابسامان اقتصادی ایران، افسردگی جوانان، قوانین تبعیض‌آمیز در مورد زنان و کولبران کردستان و “کودکان بلوچ که در کپر تحصیل می‌کنند” اشاره کرد و وعده داد که “پیمان نوین عهدی است بین همه مردم” و ایران را در آینده به مسیر پیشرفت و توسعه خواهد کشاند.

راه نجات “کشتی طوفان‌زده”

رضا پهلوی با تاکید بر این که “هیچ شخص یا گروهی نمی‌تواند به‌تنهایی ما را نجات دهد” اظهار داشت: «ما یا باهم این کشتی طوفان‌زده را به ساحل می‌رسانیم یا جدا جدا غرق می‌شویم».

او گفت، به همه نیروهای سیاسی دموکراسی خواه دست یاری دراز می‌کند و از آنها می‌خواهد که با کنارگذاشتن اختلاف نظرها، برای “نجات ایران” بکوشند.

رضا پهلوی در ادامه تاکید کرد که مسولیت أمور و آینده کشور “بر دوش یک فرد یک گروه یا یک جریان خاص نیست بلکه بر دوش همه است”.

فرزند آخرین شاه ایران خطاب به نخبگان و نیروهای سیاسی گفت، باید تصمیم خود را بگیرند، یا خواهان “نور و آبادانی و زندگی” باشند یا “تباهی” و بین جمهوری اسلامی و “ایران” یکی را انتخاب کنند.

خطاب به ارتشیان و سپاه پاسداران

آقای پهلوی در ادامه یادآور شد که وظیفه اصلی ارتش دفاع از تمامیت ارضی ایران است و ارتشیان باید به این پرسش پاسخ دهند که “کجای این خط‌کشی” ایستاده‌اند.

به گفته او، جمهوری اسلامی “برای حفظ قدرت خود آب و خاک کشور را به بیگانه واگذار کرده است”، “به روی مردم بی‌دفاع شلیک می‌کند” وظیفه ارتشیان است که “از ملت در برابر حکومت سرکوب‌گر” محافظت کنند.

آخرین ولیعهد ایران خطاب به نیروهای رده پایین سپاه پاسداران نیز یادآور شد که فرماندهان آنها در پی “مال‌اندوزی و جنایت بیشترند” و دخالت‌های آنها در زمینه‌های گوناگون “مملکت را فلج کرده و بسیج و سپاه عملا به نهادهای ضد مردم تبدیل شده‌اند”.

رضا پهلوی در پایان سخنرانی خود از قربانیان اعتراض‌های سال‌های اخیر یاد کرد و آنان را “فرزندان جاویدنام ایران” خواند.


منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰